Recenzie carte: Simon si Planul Homo Sapiens de Becky Albertalli

Astazi vreau sa va povestesc despre o carte care trateaza un subiect aparte: homosexualitatea si adolescentii. „Simon si Planul Homo Sapiens” este o carte scrisa de Becky Albertalli sub forma unui jurnal adolescentin. Traim intr-o lume in care multe lucruri se intampla si putini reusesc sa se adapteze la schimbarile care apar. Copiii mei au inclinatii heterosexuale, iar eu ma consider un adult cu vederi deschise si nu stramb din nas daca vad cupluri gay ori lesbi pe strada.

Cand copiii mei erau la alta scoala, am vazut un cuplu de pusti care se tineau tot timpul de maina. Doi ani i-am tot vazut si am ramas surprinsa cat de frumos le sta impreuna. A fost prima data cand am vazut adolescenti homosexuali si ma trezeam la un moment dat ca ma uitam ca prostu’ dupa ei cand ii vedeam prin scoala, pe hol, coborand scarile….Cand Libris mi-a dat oportunitatea de a alege ce carti doresc sa citesc, am ales aceasta carte pentru ca vroiam sa inteleg ceva. Daca am inteles, e greu de spus. Daca nu am inteles, inseamna ca voi mai citi carti pe acest subiect.

Despre cartea Simon si Planul Homo Sapiens

Titlu: Simon vs the Homo Sapiens Agenda

Autor: Becky Albertalli

Editura: Epica

Simon este un adolescent de 17 ani care are inclinatii homosexuale, insa nu a declarat public acest lucru. Nimeni nu stie, nici familia lui traznita, nici prietenii loiali, nici colegii. Pana intr-o zi cand un coleg gaseste corespondenta dintre Simon si Blue, un alt baiat a carui identitate nu o stie nimeni. Martin il santajeaza pe Simon si lucrurile incep sa mearga in alta directie din acel moment.

Cand am decis sa citesc aceasta carte, ma gandeam ca va fi ceva dificil, un subiect greu de inteles si cu momente jenante. Deloc nu a fost asa! Stilul autoarei este mai mult decat simplu si direct. Cartea este usor de citit si o termini intr-o zi daca vrei cu toate ca are aproape de 300 de pagini. Este scrisa sub forma de jurnal ceea ce inseamna ca aflam ce se intampla cam in acelasi timp cu Simon, iar detalii despre cei din jur tot in acelasi ritm…pe masura ce se desfasoara lucrurile.

Personajele sunt tipic adolescentine. Imi aduc aminte cand erau nepotii mei adolescenti, cum se comportau si cum vorbeau. Am norocul sa fiu apropiata de varsta lor si nu imi spun „matusa” altfel era aiurea (diferenta de varsta este de 12-13 ani), dar am discutat cu ei pe masura ce au crescut si paradoxal inca imi aduc aminte de anii mei de adolescenta. Pentru ca vorbim despre adolescenti, trebuie sa intelegeti ca niciodata nu veti auzi fraze ultra elaborate, ci mai degraba scurte si la obiect. Iar daca vor emite chestii filozofice, fiti siguri ca o fac doar dupa ce s-au gandit bine la acel lucru si au argumente suficiente incat sa se simta bine spunandu-le deschis.

Simon este un adolescent amuzant, ametit, emotionant si plin de replici pe care le tine, de obicei, pentru el. El face parte dintr-o familie traznita. Parintii sunt un fel de „parinti moderni” – tatal este pasionat de glume si poante, mama doreste sa stie in permanenta ce e in sufletul copiilor ei. Distractia principala a familiei este sa urmareasca reality shows si sa dezbata ce fac participantii. Surorile lui Simon sunt fete in adevaratul sens al cuvantului. Alice este plecata la colegiu si incepe sa aiba secrete, Nora este la scoala si dispare mereu fara sa spuna unde. Dar….din tot ce fac ei ca familie razbate iubirea neconditionata, comunicarea, educatia deschisa. La final veti afla ce secrete au si fetele.

Prietenii lui Simon sunt de toate tipurile de la jucatori de fotbal pana la actori, majorete, introvertiti, extrovertiti etc. Inclusiv Martin care il santajeaza si care ii distruge practic universul aparent echilibrat al lui Simon este, de fapt, un pusti dornic sa fie bagat in seama, amuzant si bun la suflet.

Despre „actiune”

As vrea sa vorbesc despre ce se intampla in carte, insa voi incerca sa nu va dau multe amanunte ca sa nu stric efectul dorit de autoare.

Acesta este fragmentul care m-a impresionat cel mai mult! Spuneti voi daca nu are dreptate!

Don’t you think everyone should have to come out? Why is straight the default? Everyone should have to declare one way or another, and it should be this big awkward thing whether you’re straight, gay, bi, or whatever.

Nu crezi ca toata lumea ar trebui sa-si recunoasca orientarea sexuala? De ce heterosexualitatea e considerata a fi standardul? Toata lumea ar trebui sa declare din ce tabara face parte si ar trebui sa fie o chestie importanta si stanjenitoare, indiferent ca esti hetero, gay, bisexual ori altceva. (pag.129)

Sa zicem cam asa…..daca in locul lui Simon ar fi fost un personaj feminin, tot acelasi lucru l-ati fi inteles din carte. Este vorba despre un secret pe care il are cineva si nu este dreptul nimanui sa il dezvaluie. Este dreptul fiecaruia la intimitate si la integritate.

Honestly, the weirdest part is how they made it feel like this big coming out moment. Which can’t be normal. As far as I know, coming out isn’t something that straight kids generally worry about.

Sincer, partea cea mai ciudata a fost ca au facut atata tam-tam, incat ziceai ca imi recunoscusem orientarea sexuala. Ceea ce nu mi se pare normal. Din cate stiu, recunoasterea orientarii sexuale nu e un lucru pentru care copiii hetero isi fac griji. (pag.54)

***

I feel secure in my masculinity, too. Being secure in your masculinity isn’t the same as being straight.

Ma simt stapan pe masculinitatea mea. Sa te simti stapan pe masculinitatea ta nu e acelasi lucru cu a fi hetero. (pag.62)

Este vorba despre iubire adolescentina, chiar prima iubire mai degraba, plina de emotii si trairi intense, nelinisti si nehotarari, despre pusti care abia invata sa isi inteleaga propriile trairi si emotii, sa isi identifice starile emotionale.

He talked about the ocean between people. And how the whole point of everything is to find a shore worth swimming to.

El vorbea despre oceanul dintre oameni. Si despre cm intregul scop al tuturor lucrurilor e de a gasi un mal spre care sa merite sa inoti. (pag.22)

Este vorba despre prietenie si loialitate, despre tradare si secrete din multe puncte de vedere.

Cineva spunea la un moment dat ca aceasta carte pare a fi scrisa chiar de un pusti homosexual. Eu zic ca nu e asa pentru ca altfel cred ca am fi asistat la trairi mult mai intense, la durere mult mai acut descrisa, la fericire usor de inteles din orice clipa a vietii.

Pe parcursul lecturii, am tot incercat sa imi dau seama cine se ascunde in spatele lui „Blue”. Aveam cateva variante, printre care si cea corecta. Dar….mi-a placut modul frumos in care autoarea a ales ca cei doi sa se intalneasca. Mi-a placut si modul in care Blue a declarat inclinatia lui spre Jacques (aka Simon). Mi-ar fi placut daca Blue ar fi fost alaturi de Simon pe parcursul situatiilor mai dificile si nu mi-a placut deloc faptul ca nu l-a sprijinit pe fata inainte de a recunoaste care e identitatea lui. Dar….am inteles motivele actiunii sau inactiunii daca vreti. Sunt adolescenti. Nu sunt maturi. Abia invata sa faca fata consecintelor unor vorbe aruncate de unii ori altii, ale propriilor fapte. E ceva firesc la urma urmei.

Pot spune ca imi place enorm de familia lui Simon, de modul in care reactioneaza, cum il sustin si il iubesc neconditionat. Sunt firesti reactiile prietenilor lui Simon si ma bucur ca supararile dintre ei s-au referit la altceva decat la orientarea lui sexuala.

Sunt multe de spus, dar ma opresc aici. Ceea ce vreau sa va spun la final este ca imi vine sa mai citesc o data cartea de curiozitate sa vad daca mi-au scapat unele momente in care as fi putut intelege mai repede care e personajul ce se ascundea in spatele lui Blue.

Book trailer

Am gasit mai multe videoclipuri dedicate acestei carti, insa acesta imi place mult si mi se pare chiar bine realizat.

40 de comentarii publicate

1. Am citit cartea in urma recenziei facuta de dumneata { bunicica ca sa fiu sincer , chiar mai buna decat alte recenzii pe care le-ati facut anterior } dar…sincer sa fiu , n-am descoperit ceea ce dumneata numesti ” iubire adolescentina ” . Am descoperit o carte ce incearca sa faca mai usor de inteles si ca atare mai usor acceptabil de catre parinti …de catre oameni in general , a acestui fenomen al homosexualitatii . Aceasta atractie catre acelasi sex TREBUIE inteleasa si acceptata caci , si aia sant tot oameni ca si noi insa…de la asta si pana la prezenta drept ” iubire adolescentina ” un cuplu gay este cale lunga . Unul…era probabil { ” isi descoperise adevarata fiinta ” } homo dar celalalt , celalalt n-a fost atras in aceasta relatie de insistentele …amicului ? Adica cum au facut homosexualii de-alungul timpurilor ? SI-atunci…de unde ” iubirea adolescentina ” ? Iarta-mi lungimea excesiva a comentariului { pot si mai mult 😉 } insa…consider c-am pierdut degeaba o zi intreaga din viata { care si asa-i prea scurta } pentru a citi cartea si ca atare ….iti cer dumitale socoteala caci in urma recenziei dumitale am luat plasa s-o citesc >:( >:( . Respect !

• Imi pare rau daca considerati ca ati luat plasa citind cartea in urma lecturarii articolului scris de mine.
      Lectura este subiectiva si depinde de fiecare om cum percepe o carte.
      Cartea a fost scrisa de o doamna psiholog, in consecinta exista multe situatii prezentate de ea astfel incat sa sugereze care ar fi „reactiile acceptate” ale oamenilor din jurul unei persoane care isi recunoaste inclinatia homosexuala.
      In aceasta carte nu mi se pare ca un personaj a fost „determinat” de celalalt sa simta vreo inclinatie. Cred ca va referiti mai degraba la alta carte – „Dante si Aristotel descopera secretele universului” unde Dante este cel care isi recunoaste primul inclinatia homosexuala, in timp ce Aristotel nu recunoaste si nu constientizeaza nimic pana la final cand toata lumea ii spune acest lucru. Acolo am avut sentimentul ca un personaj este influentat de celelalte personaje.
      In cartea aceasta la care ma refer in articol, as zice mai degraba ca cei doi baieti sunt chiar asta „baieti”, tineri, necopti, care nu au idee despre viata, despre ce inseamna probleme reale. Cand am afirmat ca este vorba despre „dragoste adolescentina” exact la asta m-am referit. La faptul ca nu au idee ce fac, ce vor si cum sa se comporte in relatia cu cei din jur, darmite in asa-zisa lor relatie.
      In alta ordine de idei, apreciez enorm faptul ca ati scris aceste randuri pentru ca asta imi arata ca putem discuta si aduce argumente ori contra-argumente referitoare la capacitatea unei carti de a ajuta ori nu, de a fi considerata ca fiind recomandabila (sau nu) pentru tineri cu inclinatii homosexuale care nu isi inteleg sentimentele (recunosc ca nu am experienta in acest sens pentru ca nu cunosc pe nimeni care are astfel de inclinatii asa ca incerc sa evit sa fac afirmatii gratuite doar de dragul de a le face).

• „Reprosul ” a fost mai mult glumetz si chiar imi pare rau ca , l-ati tratat la modul serios . Pentru asta…regrete eterne ! Cartea…chiar n-ar fi prima carte pe care-o cumpar sperand la ceva si…descoperind altceva .Chiar nu putem avea pretentia ca-ntre copertile tuturor cartilor sa descoperim , munti de intelepciune ,codri incarcati cu roadele inteligentei omenesti sau lacuri albastre pline cu…flori d e nufar . Cu respect va anunt ca…N-AVEAM CUM SA MA REFER LA ALTA CARTE chiar daca sunt mai mult decat de acord cu dumneavoastra , referitor la faptul ca ” lectura este subiectiva si depinde de fiecare om cum percepe o carte ” . Mai romaneste spus : ” asta depinde dupa facultati ” cum ar fi spus feciorului lu’ Balosu 😉 . Cartea , am cumparat-o alaturi de alte carti in luna Mai si , a constituit un dar pentru o fata ce taman inplinea 10 ani . Asta si-a dorit…asta i-am oferit ! De prisos sa spun ca darul meu , spre deosebire de darurile altor unchi si matusi ce-o cadorisisera cu…jucarii { evident adecvate varstei } si rochii , a facut furori iar copilul , a fost mai mult decat multumit . Deoarece am ales cartile de pe acelasi raft pe care scria cu litere de-o schioapa , CARTI PENTRU COPII , nu m-am obosit ATUNCI sa le si rasfoiesc sa vad , macar en passant , cam care este continutul . Am citit-o abia in urma cu doua zile cand , nimerind absolut intamplator in sufrageria dumitale si citind printre multe alte recenzii { unele foarte bune , profesionist realizate } aflate in biblioteca si recenzia la „Simon si Planul Homo Sapiens” a lui Becky Albertalli . Fireste ca , n-am luat masura de-a interzice cartea { ca nu-s de la cenzura } insa….Trag nadejde ca , la fel ca-n alte ocazii , imi va cere lamuriri daca va avea oarece nedumeriri . Acum , stiind deja care-a fost mediul familial al celor doi…si mai ales unde traiau …nu ma mai mira alegerea lor . De-alungul vremurilor au fost imens d e multi oameni ce aveau ” comportamente deviante ” , cum sant categorisite d e regula persoanele gay in zilele noastre , care au dovedit insa ca , au fost inzestrate din plin cu harurile lui Dumnezeu . Vivalldi , Michelangelo , Leonardo da Vinci …Rafael Sanzzio sau , mai apropiat de zilele noastre…Jodie Foster , Eltton Jones , Freddie Mercury , Irving Stone si asta pentru a enumera doar cateva NUME de oameni daruiti de Dumnezeu cu talent . Sentimente de dragoste adolescentine la doi baieti …intre doi baieti ??? Asta nu putea fi spusa nici macar in gluma in urma cu…. Dragoste adolescentina { asa am fost eu invatat , asa am simtit eu la vremea adolescentei } , se potriveste ca nuca-n perete atunci cand este vorba despre doi…baieti viitori barbati . Nu-i inteleg pe gay , chiar nu ma intereseaza sentimentele lor , trec pe langa ei { pe langa aceea pe care-i stiu fireste } si urmez ” poliica strutzului „. N-am nimic cu ei , stiu ca suna oarecum a shablon insa cred cu tarie ca dragostea nu poate exista decat intre persoane de sexe diferite , intre homosexuali…poate fi cel mult o prietenie iesita din comun ca sa zic asa . De fapt asta insemneaza heterosexualitatea ….sexe diferite . Asa a conceput-o ziditorul acestei lumi inca de la inceputurile ei . Chimie elementara si , chiar nu trebuia sa fie Dumnezeu pentru a hotara asta vis a vis d e creaturile Sale . Asa am invatat eu de la mama mea care nu era atat de aeriana ca mama lui Simon si nici macar ” preocupata sa stie in permanentza ce era in sufletul meu ” …era mult prea ocupata sa munceasca ca o vita sa-mi poata oferii mie , painea cea de toate zilele . Era preocupata ” sa-i fie copilul , c-o treapta mai domn ” . Asta am invatat , asta am inteles eu de-alungul vremurilor …asta chiar imi pare normal . Repet : n-am nimic cu ei si nu-i judec caci , nu-s Dumnezeu insa , „chiar nu-mi pare o coincidenta „- pentru a va cita una dintre recenziile facute la Beleav -avand in vedere modul insidios in care au actionat , in care astfel d e indivizi patrund in mintile fiecaruia dintre noi . Cum ? Simplu : prin intermediul ARTEI adica , cea care trebuie s a uneasca oamenii sa-i apropie insa…nu sexual ! Spre d eosebire de dumneavoastra…eu am o persoana gay printre membrii familiei mele deci…mai mult sau mai putin…stiu despre ce-i voraba . Nu stau { nici nu ma intereseaza asta } sa-i analizez sentimentele , inclinatiile ca nu-s Creeatorul Suprem insa asta …ma revolta sincer sa fiu . Nu-s ipocrit sa afirm ca , daca in locul a doi baieti , asi vedea doua fete , ca , daca in locul a doi barbati asi vedea doua femei , pline de sentimente de dragoste una fatza de cealalta …asi cadea pe spate de bucurie si chiar le-asi oferii intelegerea mea caci….asa spunea Gigi Becali , omul plin de el si credinta lui in ceva ce , nu exista daca-a permis sa se nasca un astfel d e specimen . Insa , daca de la inceputurile lumii asa s-a stabilit…pentru ce sa incercam sa schimbam noi cei de azi , una dintre pietrele fundamentale ale civilizatiei umane ?! Spuneti dumneavoastra : ” tineri cu inclinatii homosexuale care nu-si inteleg sentimentele ” . Pana la urma ,asta tine al dracului de mult de acei ” sapte ani de-acasa ” , de educatia pe care ar trebui sa le-o ofere parintii , laolalta cu painea cea de toate zilele , adica hrana organica concomitent cu cea spirituala . Iertati-ma pentru lungimea excesiva a comentarilui insa… asta-i parerea mea si , chiar daca nu voi interzice cuiva , in spetza nepoatei , sa citeasca o carte avand ca subiect homosexualitatea adolescentina sau nu , voi traii nutrind speranta ca , va avea minima decenta sa imi ceara lamuriri in caz ca ceva idei , pareri ce pot fi scrise acolo , s-ar putea sa-i trezeasca oarece nelamuriri . Respectuoase urari de bine pentru saptamana viitoare si , astept cu nerabdare o alta recenzie la o alta carte caci , sant bine facute . Oricum , de azi inainte voi citi cat de cat , din orice alta carte pe care-o voi cumpara , pentru a fi scutit de astfel de…surprize >:( .

• Mulțumesc pentru apreciere. Sper să fie de ajutor articolele mele, așa subiective cum sunt ele 😉
          De asemenea, sper să vă placă și următoarele articole.
          Referitor la nepoata dvs, pot spune că și fiica mea are 10 ani, dar nu i-am dat să citească astfel de cărți. Deși m-a întrebat despre acest subiect după ce a văzut la școala de anul trecut pe cei doi băieți, nu a prezentat interes mai departe să afle altceva și am lăsat totul așa cum este.
          Nu mă grăbesc deloc să se maturizeze și să invețe mai repede ce se întâmplă în lumea asta.
          Citește romane, dar la nivel pentru copii.
          În general, am grijă să spun dacă mi se pare că o carte/serie nu e recomandată vârstei pentru care se face publicitate pe site-urile de literatura

• @Lazar Ramona pentru ce , pentru care motiv sa nu judeci ? ” Este important sa cunoastem ” spui dumneata insa , eu spun ca dimpotriva , sa si judecam cu mintea noastra cea de toate zilele fireste , fara a pronunta si verdicte . A judeca nu inseamna automat si-a condamna , fara suparare . Respect .

2. N-am nici o problema cu persoanele care au alte inclinatii sexuale, dar as fi curioasa sa stiu cum gandesc.

3. ma consider o persoana deschisa la minte si nu o data am sustinut altfel de inclinatii decat cele heterosexuale. sunt de parere ca lumea ar trebui sa vada mai degraba ce e in ograda sa decat sa judece… imi place subiectul cartii si chiar as vrea sa citesc mai mult!

4. Nu stiu daca as avea placere sa citesc drama unui astfel de tanar. Nu condamn comportamentele deviante, pt ca nu e vina lor ca s-au nascut asa, in cazul in care homosexualitatea este innascuta, dar nici nu m-as da in vant sa cunosc asemenea lucruri. Mno, asa sunt eu, mai de moda veche.

5. Mie chiar mi s-ar parea interesant sa cunosc prin prisma acestei carti ce simt oamenii astia cand noi ii punem la zid. Eu nu am nimic de impartit cu ei, atata sa nu ii vad sarutandu-se sau sa nu mai aud ca vor sa se cunune religios. In rest, sunt liberi sa faca ce veor.

• Cartea este scrisa de o doamna psiholog asa ca iti dai seama ca nu vei gasi nici scene erotice, nici scene dure, ci mai degraba totul este pus din perspectiva analizei psihicului uman.

6. Văd că citim destul de repede amandoua. Si eu am citit o carte de ieri pana azi.
    Interesanta carte, o pun pe lista mea.

7. Eu am avut ghinionul sa vad doar cupluri „traznite” de homosexuali( de exemplu 4 cercei in nas, in spranceana, tatuaje peste tatuaje, baieti imbracati in rochii scurte, oribile, coama, tocuri) si toate astea pe strada, in mijlocul zilei si probabil din aceste motive, eu sunt contra acestei miscari, desi stiu ca sunt si oameni normali.

• Nop! In carte nu e nimic iesit din comun. Sa zicem ca Nora, sora lui Simon, incepe sa poarte mai multi cercei intr-o ureche, dar nu pentru ca e lesbiana, ci din alt motiv. Nu pot spune care e motivul pentru ca acela este unul din secretele surorilor lui Simon si e dezvaluit la finalul cartii.

8. Foarte bine realizata recenzia ta! Felicitari! Recunosc ca si eu am crezut ca aceasta carte nu e pe gustul meu din cauza subiectului, dar recenzia ta ma pune pe ganduri. Poate ca e cazul sa citesc si o poveste despre homosexualitate.

• Multumesc, Alina.
      Cartea nu are scene si se refera strict la adolescenti si modul in care percep ei realitatea, relatiile de prietenie si de rudenie etc.
      Sunt cateva scene in care ti se strange inima gandindu-te la durerea sufleteasca a unor personaje, dar nici macar acelea nu sunt grele pentru ca personajul trece peste tot in stil pur adolescentin.

• Ma bucur ca iti place cum am scris. Sper sa o citesti pentru ca nu e dificila, nu are scene erotice, ci pur si simplu este vorba despre un adolescent ametit, indragostit, prieten loial si membru al unei familii traznite!

9. Nu incetezi sa ma uimesti prin felul in care imi atragi atentia asupra unor carti, facandu-ma sa vreau sa le citesc. O combinatie foarte interesanta de succint, concis si fermecator.

• Ana, sa stii ca nu are ceva vulgar, indecent ori aiurea in ea. Este o carte despre trairile unui adolescent si despre viata de zi cu zi a unui grup de pusti care inca nu stiu ce vor de la viata.
      Ma bucur ca ti-am atras atentia asupra cartii. Chiar as dori sa aflu parerea ta daca o citesti.