Recenzie: Marturia de Anita Shreve

In toamna am citit o carte care m-a marcat – Marturia de Anita Shreve. De ce? Pentru ca este o carte care te pune in situatia de a privi o problema din mai multe perspective.

In esenta, este vorba de un scandal izbucnit la o scoala privata cu internat, Academia Avery, unde apare un filmulet in care o fata minora (are 14 ani) face sex cu mai multi baieti (toti mai mari decat ea).

Nu e socanta doar varsta fetei, cat schimbarea radicala a vietilor tuturor celor implicati direct sau indirect.

Fata era o mica parasuta care facea acest lucru in mod curent, provenita dintr-o familie bogata care isi spala rusinea dand vina pe baieti si acuzandu-i de viol.

Cartea este scrisa intr-un mod aparte: capitolele reprezinta mini-interviuri ale personajelor implicate in scandal si ni se dezvaluie dramele pe care le traiesc toti incepand cu directorul scolii si continuand cu distrugerea vietilor tuturor baietilor acuzati de viol.

Pe masura ce dai paginile, ti se dezvaluie adevarate drame: directorul parasit de sotie se arunca in bratele mamei unuia dintre elevi pe care o seduce (o persoana simpla, dedicata complet familiei care cade in capcana adulterului din cauza lipsei de atentie din partea sotului), unii dintre baieti reusesc sa supravietuiasca exmatricularii, ajungand sa munceasca si sa incerce sa-si reabiliteze numele, altii sunt distrusi de descoperirea adevarului si isi schimba radical viata…..Doar minora implicata in scandal pare ca se bucura de „notorietatea” castigata si incearca sa devina un fel de vedeta 🙁

Pe masura ce ni se dezvaluie culisele scandalului, descoperim si o frumoasa poveste de dragoste dintre doi tineri: o tanara talentata si un baiat simplu care primise bursa la scoala privata pe baza abilitatilor de sportiv (un tanar cuminte, modest, muncitor). Dar cum a ajuns baiatul sa fie implicat in scandal daca isi iubea prietena? Simplu: descopera ca mama sa pe care o idolatriza era amanta directorului scolii pe care baiatul il respecta aproape la fel de mult ca pe propriul tata! Este atat de socat de acest adevar incat isi schimba comportamentul si intra direct in scandal, implicandu-se in orgia sexuala care i-a distrus viata: se sinucide!

Cartea aceasta mi-a dat de gandit foarte mult!

Are mai multe perspective ce sunt importante:

Perspectiva scolii private: directorul i-a decizia sa musamalizeze totul ca sa apere prestigiul scolii. Consiliul de administratie il demite pentru ca s-a aflat totul si nu a gestionat corect situatia din punctul lor de vedere. Totusi, directorul a incercat sa discute cu parintii baietilor implicati chiar daca a procedat gresit si i-a obligat sa semneze marturisiri asupra noptii respective. Cum s-a aflat? Unul dintre baietii care a filmat a trimis filmuletul catre director, iar fata minora implicata in scandal s-a temut de reactia parintilor asa ca a inventat violul.

Perspectiva baietilor implicati: aproape toti erau studenti eminenti, sportivi recunoscuti care vroiau sa se distreze. Niciunul nu a banuit ca fata e minora pentru ca tinuta si comportamentul ei nu dadeau de inteles acest lucru. O parte din ei erau copii de manageri care munceau din greu sa le plateasca taxa scoalara.

Perspectiva fetei: o distractie care s-a incheiat ca in filme – a fost mutata in alta scola, si-a luat alt nume si se distra sa dea interviu ziaristului (naratorul romanului).

Perspectiva directorului scolii: ajuns la apogeul carierei de manager se simte dat la o parte de sotia lui asa ca, incet-incet, se indragosteste de sotia unui localnic, tocmai mama unuia dintre baietii implicati in scandal. Pentru baiat avea o iubirea aproape paterna asa ca incerca sa il ajute cat putea inca dinainte de a-si da seama de sentimentele care se iveau in sufletul lui. Dupa scandal, este parasit de sotie, amanta il respinge si  devine un fel de paria al societatii universitare si nu numai.

Perspectiva parintilor: sunt distrusi de scandalul in care sunt implicati baietii lor. Aproape nicio casnicie nu rezista acestui soc. Isi dadusera copiii la acea scoala prestigioasa crezandu-i in siguranta mai ales ca era recunoscuta pentru regulile aspre si ingradirile aproape militaresti de care dadeau dovada cei de la conducere. Mama baiatului care s-a sinucis este devastata asa de mult ca nu mai gandeste, nu mai traieste….este o fantoma.

Este o carte complexa care da mult de gandit atat din punctul de vedere al parintelui care are copilul la scoala (te face sa te intrebi cat de mult pot fi influentati copiii de mediul in care traiesc, de faptele/cuvintele celorlalti), cat si din punctul de vedere al copilului care se trezeste intr-un scandal cu sau fara voia lui, constient ori din teribilism si care invata o lectie dura de viata cand are stigmatul de ‘violator’, corupator de minori…..Se pierde ceva ce greu mai poate fi recuperat: stima de sine, dar si respectul celorlalti.

O carte care merita citita si inteleasa dincolo de cuvintele scrise cu maiestrie de Anita Shreve. Despre aceasta carte am scris si pe celalalt blog – click aici.