Recenzie: Oracolul din Stambul de Michael David Lukas

În urmă cu mai mulţi ani am participat la campania vALLutar iniţiată de Editura All pentru bloggerii pasionaţi de lectură. A fost o experienţă minunată. Aşa a început, de fapt, ideea existe cărţi călătoare. Dincolo de faptul puteai citi ce doreai, cât doreai, mai exista un lucru care mi-a plăcut enorm. Cine avea cele mai multe comentarii la articole, câştiga pomi! Serios! La finalul campaniei am primit 6 pomi dacă îmi aduc eu bine aminte. Preferaţii mei sunt stejarii 😉 Astăzi vreau povestesc despre una dintre cărţile acelei campanii, care mi-a rămas în suflet şi pe care v-o recomand din inimă – „Oracolul din Stambul” de Michael David Lukas.

The Oracle of Stamboul

Despre cartea „Oracolul din Stambul”

Titlu: The Oracle of Stamboul / Oracolul din Stambul

Autor: Michael David Lukas

Rezumat carte

O profeţie pare se împlinească o dată cu naşterea unei fetiţe. Eleonora este crescută de tatăl ei, negustor, şi de mama vitregă care se comportă destul de urat cu fetiţa. Născută cu o voinţă puternică şi cu o inteligenţă ieşită din comun, Eleonora decide plece de acasă, ascunzânduse pe un vapor pentru a ajunge pe malul Bosforului. Din întâmplare, ajunge la excentricul Sultan Abdulhamid al IIlea care o va considera sfătuitoare lui de taină. Dotată cu o înţelepciune nemaipomenită, fetiţa decide îşi schimbe din nou drumul vieţii.

Părerea mea despre carte

Descrierile

Voi începe cu ceva simplu. De obicei, descrierile din cărţi fac diferenţa. Nu doar dialogul, nu doar modul de creare a personajelor, nu doar acţiunea cărţii. Descrierile. Prea mult strică. Deloc nu e bine. Autorul reuşeşte redea descrieri minunate, inducă cititorului o anumită stare pentru natura, în speţă păsările care au prevestit naşterea Eleonorei şi care apar permanent în carte, este în comuniune cu acţiunea cărţii. Sunt convinsă aduceţi aminte de la orele de analiză literară din liceu când vi se spunea observaţi dacă natura descrisă de autori este în concordanţă cu acţiunea cărţii. Descrierile sunt foarte importante tocmai pentru induc cititorului o anumită stare. Nu doar îl ajută îşi imagineze locurile şi oamenii, ci şi starea de spirit a personajelor, contextul politico-social în care se desfăşoară totul.

Personajele din carte sunt antagonice. De la tatăl care îşi iubeşte fiica, dar nu îi acordă timp până la mama vitregă care este de fapt mătuşa invidioasă şi dură, dornică controleze totul. La un moment dat te întrebi cum de nu observă tatăl ce se întâmplă sau de ce nu acordă atenţie din moment ce pare o iubească atât de mult pe cea mică. Eleonora este o fetiţăinteligentă, dotată cu o capacitate senzorială extraordinară. Pentru unii critici, acest lucru ar însemna o justificare pentru comportamentul mamei vitrege, Ruxandra. Pentru alţii ar însemna nu este ajutată ajungă la full capacity .

Pentru un copil, Eleonora da dovadă nu doar de mult curaj, ci de inteligenţă ieşită din comun prin modul în care decide îşi schimbe soarta nu o dată, ci de două ori. Dacă citiţi până la final veţi înţelege la ce refer. Deja ştiţi din rezumat/descrierea cărţii Eleonora fuge de acasă ascunzânduse pe un vapor. Aţi aflat şi ajunge printr-un concurs de împrejurări în preajma Sultanului care îi vede potenţialul şi o numeşte sfetnicul lui. Acum imaginaţi ce înseamnă ca un om atât de puternic facă un asemenea gest faţă de….un copil! Impresionant, nu?

Actiunea

Acţiunea cărţii nu este nici gen thriller, nici romantic dacă la asta gândeaţi când aţi citit descrierea/rezumatul. Totul decurge aproape firesc. Autorul a avut mare grijă ne inducă starea necesară pentru a înţelege nu e o chestie chiar impulsivă din partea Eleonorei, cât mai ales un lucru gândit. Pentru un copil astfel de acţiuni ar trebui să fie înspăimântătoare, însă nu pentru personajul principal. Cartea are o aură de magie, induce ideea de protecţie a inocenţilor, a persoanelor cu capacităţi senzoriale. Nu este o carte de acţiune per se, ci o carte despre drumul vieţii care se schimbă din cauza unor factori, a unor decizii.

Deznodamantul

Deznodământul cărţii pare ducă spre două variante. Eleonora are de ales între două drumuri în viaţă. Dacă doriţi citiţi rezumatul cărţii şi implicit o scurtă precizare referitor la finalul cărţii, invit citiţi ce am scris mai demult pe celălalt blog. Click AICI pentru detalii.

Din punctul meu de vedere, o astfel de carte nu ar trebui lipsească din bibliotecile voastre. Dacă sunteţi părinţi, veţi simţi frustrarea anumitor situaţii şi acţiuni care vor supăra. Dacă sunteţi adolescenţi, veţi simţi alt tip de frustrare, cea a neînţeleşilor dornici citească, cunoască mult mai multe lucruri decât li se voie. Important e încercaţi înţelegeţi mesajul cărţii pentru finalul este la fel de important ca şi cartea per ansamblu. Importantă este voinţa de a schimba drumul vieţii.

Dacă doriţi cumpăraţi cartea, o puteţi gasi aici cu 24 % reducere.Dacă citiţi în engleză, o puteţi cumpăra de aici in format electronic cu 8.32 $.

Autorul vorbeşte despre carte

invit urmăriţi un interviu acordat de către autor în care vorbeşte despre cartea prezentată de mine în articolul de faţă.