Recenzie: Prin cenusa de visuri (vol.4, serie Nemuritor) – O. G. Arion

Asa cum stiti, de obicei evit sa citesc serii. Sunt si exceptii si despre ele va povestesc pe aici despre ce impresie mi-au lasat. Una dintre aceste exceptii este seria „Nemuritor” scrisa de O. G. Arion. Astazi voi povesti despre volumul 4 din serie (despre celelalte volume am scris aici si aici). Nu doar ca fac o exceptie si citesc o serie, dar seria nici macar nu e terminata. Urmeaza ca ultimul volum sa apara in toamna si Oana ne avertizeaza ca vom avea parte de o surpriza dubla. Vom vedea despre ce este vorba. Eu cam stiu, dar na…stiu doar partea de teorie, nu cea practica mai ales ca Oana nici nu a inceput sa scrie volumul 🙂 )))))

Despre cartea „Prin cenusa de visuri”

Titlu: Prin cenusa de visuri

Serie: Nemuritor, volumul 4

Autor: O. G. Arion

Victoria porneste in trecut pentru a obtine un obiect ce i-a apartinut lui Arrio. Este nevoie de acel obiect pentru a face o vraja si Arrio sa redevina om. Victoria descopera lumea secolului al XVIII-lea cu regulile si stilul de viata specific. In trecut se intalneste atat cu Arrio, cat si cu Ian. De asemenea, cunoaste mai multe personaje interesante despre care ati aflat probabil din legendele europene.

Nu este prima data cand afirm acest lucru asa ca nu veti fi mirati sa cititi (din nou): din punctul meu de vedere, fiecare volum al acestei serii aduce schimbari de directie si de stil pentru ca autoarea evolueaza si se maturizeaza. Se vede clar ca stapaneste tot mai bine si isi definitiveaza tot mai clar stilul narativ. Spre deosebire de celelalte volume din serie, acum stilul e nu doar intens, ci insereaza mai multe alerte, mai mult suspans, tine cititorul captiv si nu lasa doar o intrebare la final, ci mult mai multe. Aceste intrebari sunt menite sa te atraga seria si sa doresti sa fie publicat mai repede ultimul volum.

In principiu, seria este dedicata fiintelor nemuritoare. In realitate (sau cel putin asa e perceptia mea), seria se contureaza in jurul personajului muritor, Victoria, care intra in contact cu aceste fiinte, se imprieteneste cu ele si devina iubita uneia dintre fiintele nemuritoare. Asa cum putem vedea franturi din autoare in personajul principal, tot asa realizam ca Victoria evolueaza, invata, traieste fiecare decizie luata, se maturizeaza. Este ceva firesc si de asteptat. Niciun om pe lumea aceasta nu stagneaza. Fie ca invata sa faca focul (!), fie ca se specializeaza intr-un domeniu, toti oamenii invata ceva. Iar personajul Victoria este exact asa: invata, se adapteaza si supravietuieste.

Stiti ca preferatul meu este vikingul Ian, nu Arrio, dar apreciez in egala masura ambele personaje prin prisma modului in care Oana le-a creat si le-a modelat. Din acest punct de vedere, apreciez si mai mult faptul ca exista niste scene la care multe fane ale lui Ian viseaza. Nu dau detalii pentru ca nu vreau sa stric efectul. Imi place faptul ca Oana a ales sa ne prezinte doua personaje cunoscute prin prisma altui secol.

Actiune

Desi am tot spus ca Oana schimba directia si e greu de prezis ce urmeaza sa se intample cu personajele, exista si constante care il ajuta pe cititor sa nu fie debusolat. Ideea este ca, desi aceste personaje sunt puse in diverse situatii/secole, personalitatea lor este aceeasi. Aceasta constanta arata ca autoarea stapaneste perfect cursul narativ, ca nimic nu este intamplator, ci fiecare piesa de puzzle se aseaza la locul ei, la momentul potrivit.

Spre deosebire de alte volume, acesta este un pic diferit. Inainte as fi putut spune ca lectura poate fi facuta si separat cu mici exceptii. De data aceasta, se vede clar ca autoarea a creat acest volum cu intentia de a raspunde aparent la niste intrebari, in realitate existand mai multe lacune si intrebari menite sa mentina atentia cititorului. Mi se pare excelent acest lucru, nu din perspectiva subiectiva (ca orice cititor as prefera sa aflu mai repede ce se intampla, dar stiu ca graba strica treaba), ci obiectiv. Dupa 3 volume in care am primit informatii, personajele s-au conturat perfect, era nevoie de acest volum care sa faca trecerea spre finalul seriei. Daca acest volum ar fi pastrat stilul celorlalte, sigur cititorii ar fi fost mai relaxati si nu ar fi asteptat finalul seriei cu atata nerabdare. Personal asa simt.

Corelarea intre volume

Eu cred ca a scrie o serie este dificil. Nu am experienta in acest sens, dar am citit in ultimii ani diverse serii si pot sa ma pronunt din perspectiva de cititor cu experienta si blogger pasionat de lectura. Unii autori au tendinta sa creeze niste tipare. De la pag x deja stii ca actiunea urmeaza o anumita directie, iar de la capitolul y stii ca personajele vor face z lucru. Mai mult, sunt autori care scriu in paralel cartile dintr-o serie ceea ce se simte imediat cand citesti.

Dar sunt si autori care stabilesc un plan pentru fiecare volum dintr-o serie, insa se concentreaza sa faca totul in stil personal, fara a urma niste tipare. Acesti autori castiga publicul pentru ca volumele respective nu sunt predictibile. faptul ca citesti si nu poti anticipa un moment ori altul te determina sa iti doresti sa descoperi si altceva, alta carte. Si aici nu vorbim despre imaturitate (unii autori de moda veche considera ca este necesar sa ai toate schitele facute inainte sa incepi scrierea propriu-zisa; adica doar adaugi frazele necesare care sa completeze scheletul creat). Aici vorbim tocmai despre maturizarea autorului. In loc sa fie ingradit de limite si reguli, autorul lasa frau liber imaginatiei si modeleaza actiunea si personajele dupa schita creata la inceput. Dar aceasta modelare inseamna tot maturizare, tot evolutie. Acesti autori sunt cei care vor vinde, care vor fi cititi si apreciati de publicul roman contemporan.

De asemenea, va atrag atentia la copertile acestor carti. Fiecare desen de pe coperta are legatura cu locul si legenda la care face referire acel volum 😉

Daca doriti sa cumparati cartea ori pachetul de carti, intrati pe site-ul Librex. Din cate stiu, exista oferte de genul fiecare volum are o reducere de 20%, iar pachetul de 4 volume are 22% reducere.

Lectura placuta celor care nu au citit aceasta serie. La Gaudeamus va fi lansat finalul seriei asa ca ar fi bine sa va grabiti un pic si sa le cititi pe celelalte pentru ca sunt chiar frumoase. Cartile se citesc foarte usor, nu va speriati. 😉

Despre Antoaneta 2257 de articole