Recenzie: Tempting Fate (The Immortal Descendants, Book 2) – April White

Tempting Fate de April White

Ieri vă povesteam despre primul volum din această serie captivantă – „Marking time” și aminteam despre faptul că acea carte include multe călătorii în timp. Precizam faptul că, așa cum se întâmplă la orice serie, primul volum este cel care ne introduce în acea lume distopică, care ne prezintă puterile personajelor și direcția urmată de ele. Ei bine, dacă în primul volum citeam despre Jack Spintecătorul, în al doilea volum avem parte de mai multe surprize începând cu informații istorice, genetice, botanice și încheind cu informații despre cursul timpului, posibile schimbări ale trecutului cu impact asupra prezentului.

Despre cartea Tempting fate de April White

TitluTempting Fate (volumul 2)

Serie: The Immortal Descendants

AutorApril White

An de publicare: 2014

Saira, Archer și Ringo reușesc să pună mână pe genealogia familiilor imortale, dar trebuie să călătorească în trecut pentru a-l opri pe Wilder să o omoare pe viitoarea regină a Angliei, Elizabeth Tudor. Ca și în primul volum, există experiențe traumatice, pierderi de vieți omenești, lupta se duce pe mai multe planuri, în mai multe moduri.

Dacă primul volum a fost extrem de intens și uneori greu de urmărit acțiunea, al doilea mi s-a părut cumva mai…așezat. Nu susțin că nu ar exista acțiune. Dimpotrivă. Avem parte de multă acțiune, dar parcă nu am mai resimțit starea aceea a Sairei în care aveai sentimentul că ești vânat, pradă a unor atacatori mult prea puternici și inteligenți. De data aceasta, rolurile personajelor au fost mai clar definite. Au fost câteva lucruri care mi s-au părut forțate. Le voi lua pe rând.

Diferența de vârstă dintre personaje

Am citit diverse comentarii ale altor cititori și nu pot să fiu de acord cu ei referitor la diferența de vârstă. Dacă ne gândim că Archer a așteptat ca Saira să se nască și timp de 125 de ani i-a fost fidel, aș zice că romantism mai mare de atât nu există. Luând în considerare ceea ce cred eu că a vrut autoarea să sublinieze, aș zice că…dacă Saira nu ar fi călătorit în timp, nu ar fi putut opri acțiunile lui Wilder, dar nici Archer nu ar fi devenit vampir nemuritor. Dacă Archer nu devenea vampir, nu ar fi putut să o însoțească pe Saira, să o apere și unele lucruri ar fi stat altfel. Archer nu îmbătrânește fizic, el a cunoscut-o pe Saira când era student, când era fără pic de experiență în ceea ce privește viața, prietenii și dușmanii. Faptul că el a trăit mai mult decât Saira nu înseamnă că ea nu are experiență. Să nu uităm că a învățat de la 12 ani să se apere singură, să se descurce, iar, de câteva luni de când a descoperit ce puteri are, este mereu pe fugă pentru a-și salva viața ori a salva viețile altora. Deci așa zisa diferență de vârstă mi se pare irelevantă.

Comparația cu o serie de televiziune

Referirile la Buffy, vanatoarea de vampiri m-au făcut să râd. La asemenea comparație nu mă gândisem. Eu priveam mai degrabă spre Harry Potter (începutul seriei), spre capacitatea Sairei de a alerga și a se cățăra ca o maimuță (Twilight Saga), spre gruparea familiilor și lupta lor politică (Divergent), spre sacrificiul de sine pentru a obține ceva cu orice preț (Jocurile Foamei) ș.a. Dar la Buffy nu mă gândisem….poate la seria despre Vrăjitoare…dar na…Din ce am observat, sunt idei preluate de peste tot, dar mi se pare captivant modul în care autoarea reușește să le îmbine, creând propriul stil, propriile personaje. După ce începi să citești, chiar nu mai contează de unde a luat acel sâmbure de inspirație pentru că la final nimic nu seamănă cu ce părea. Și ăsta mi se pare efectul important.

Ritmul acțiunii

De acord cu acei cititori care au susținut faptul că primul volum a fost extrem de intens, iar al doilea pare mai …blând. Din punctul meu de vedere, primul volum părea să aibă multe elemente aruncate pur și simplu acolo. Sunt convinsă că a fost mult mai amplu, dar editoarea Angela Houle a scos multe pagini. Primul volum are aproape capacitate dublă la numărul de pagini, ca să înțelegeți la ce mă refer, comparativ cu al doilea volum.

Dacă în primul volum, cititorul este purtat într-o amețitoare alergătură de colo-colo, fără a putea înțelege mare lucru din tot ce se întâmpla (la drept vorbind, sentimentul meu a fost că autoarea nu s-a gândit că va transforma totul într-o serie, eu cred că primul volum a fost creat ca de sine stătător, abia după intervenția editoarei, a schimbat ceva și a lăsat finalul deschis), în al doilea volum lucrurile sunt la fel de intense, dar nu pe atât de…înnebunitoare.

Sincer, după primul volum am tras concluzia că Saira fugea de câte ori nu vroia să se gândească. După al doilea volum, am înțeles de ce fugea…e totuși adolescentă. Este firesc să nu își dorească mereu să se confrunte cu tot ce i se aruncă în față. Este normal să se arunce ea cu capul înainte în toate nebuniile pentru că, nu-i așa, apanajul tinereții este taman acesta: impulsivitatea.

Sincer, nu am înțeles în acest volum de ce s-a întors în timpul ei natal și l-a luat pe Tom. Aștept al treilea volum cu mare nerăbdare pentru că sper să fi avut o logică răpirea lui altfel…acele scene ar însemna că au fost doar de umplutură și mi-ar părea rău să descopăr că autoarea a recurs la așa ceva.

Unii cititori mai în vârstă (chiar nu înțeleg de ce mai cumpără cărți cu asemenea temă dacă nu sunt dispuși să acorde o șansă) au comentat faptul că Saira se comportă cam obraznic. Păi cum altfel din moment ce e adolescentă? Din moment ce e învățată să se bazeze strict pe propriile puteri? Să se apere singură indiferent de situație? Voi cum ați fi? Ați mai cere ajutorul cuiva? Ați mai accepta sfaturi? Ați accepta condiții? Să nu fim ipocriți, oameni buni! Citiți și încercați să vă puneți în pielea personajelor, nu în pielea voastră de 40-50 de ani când amintirile din tinerețe sunt deja alterate și nu ați mai fi în stare să vă recunoașteți greșelile făcute în tinerețe!

Din ceea ce am observat și în primul volum, pot afirma că sentimentul transmis este acela că da, Saira este personajul central așa că este normal că totul să se învârtă în jurul ei, tot așa cum este firesc modul în care își primește lecțiile de la tot ce se întâmplă în jurul ei. La fel de firesc este și modul în care reacționează când este certată. Așa fac toți adolescenții. Își dau ochii peste cap. Fug. Nu vor să asculte sfaturile celor din jur, să accepte ajutorul și protecția altora.

În primul volum nu am înțeles prea bine rolul pe care urmau să îl aibă Archer și Ringo, acum știu cât sunt de importanți pentru acțiunea seriei și voi fi mai atentă la aceste două personaje. Din descrierile cărților rezultă că aceste două personaje o vor însoți pe Saira în toate călătoriile ei în timp. Ce rol au celelalte personaje? Aș zice că au rolul de sfătuitori…De la Seers află despre capacitatea lor de a (pre)vedea viitorul. De la Shaw află cum să creeze o bombă, cum să se folosească de diverse plante pentru a vindeca răni, cum să pună capcane etc. De la mama și vărul ei învață cum să își controleze călătoriile în timp și să își creeze propriile spirale. De la doamna Simpons și doamna Rogers învață despre politica familiilor imortale, despre istorie, despre ce înseamnă fluxul timpului și ce se poate întâmpla dacă cineva intervine și creează o ruptură în acel flux al timpului. De la Olivia află de unde să ia haine potrivite pentru secolele unde călătorește.

Cumva acest trio Saira, Archer, Ringo mă duce cu gândul la Cei trei mușchetari…al patrulea mușchetar fiind practic reprezentat de toate celelalte personaje din serie. Dacă ne gândim la descrierea situației în care se afla viitoarea regina, Elizabeth Tudor, să știți că acele scene îmi aduc aminte de celebra serie – The White Princess 😉

Referirile științifice și istorice

Este pentru prima dată când citesc o serie (și știți că eu rar citesc serii!) , dar să zicem că este pentru prima dată când citesc o carte / niște cărți care au atât de multe referiri istorice, reale. Nu doar că autoarea reușește să includă aceste informații istorice, cu date concrete, dar le inserează atât de frumos în cursul acestor cărți încât poți considera că reprezintă o mini-lecție de istorie tocmai bună pentru cititori. La finalul fiecărui volum, April White explică ce a modificat pentru a se potrivit mai bine cu acel curs firesc al cărții și ce a păstrat așa cum se învață la orele de istorie din școală.

Explicațiile referitoare la diverse utilizări ale plantelor, la genetică, la crearea unei bombe arată cât de mult s-a documentat autoarea.

Aceste cărți sunt foarte complexe, cuprind informații și detalii interesante care pot să aducă un plus de cultură generală oricărui cititor.

Sunt multe lucruri de spus, dar mă opresc aici. Oricum, am reușit să scriu foarte mult chiar și așa. Sper că ați avut răbdare să citiți până la final 😀

Cartea o găsiți pe amazon la prețul de 5.94 de dolari. Primul volum este în continuare gratuit pe amazon (nu știu pentru cât timp). Puteți cumpăra fie toate cele 5 volume, separat. Fie puteți profita de oferta de 3 volume la 1.18 dolari (eu am văzut-o abia azi așa că nu știu cât va mai exista pe amazon).

Pentru cei care nu citesc în engleză, sper doar ca o editură de la noi să afle despre această serie și să cumpere drepturile de publicare. Mi se pare foarte interesantă și sunt sigură că ar prinde rapid la publicul nostru.

Despre Antoaneta 545 de articole