granite mountain

Granite Mountain (recenzie de film)

Granite Mountain (recenzie de film Netflix)

Eroii trăiesc printre noi. Adevărații eroi, cei care fac lucruri extraordinare, mai presus de orice putere de înțelegere a minții omenești sunt oameni aparent obișnuiți. Adevărații eroi nu sunt niște musculoși bate-tot, ca în filmele de duzină în care personajul-erou unul bate de unul singur o întreagă armată.

Titlu original al filmului este Only the Brave, dar pentru noi românii pe Netflix este trecut Granite Mountain (sau Muntele de Granit) și este un film emoționant, dur, realist, bazat pe fapte reale și care vă va mișca profund. Este un film chiar posibil a fi privit cu întreaga familie, dacă este vorba despre o familie cu niște copii ceva mai mărișori, nu care se află la vârsta desenelor animate.

granite mountain

Filmul este povestea adevărată a unei echipe de pompieri din statul Arizona, SUA, ”Granite Mountain Hotshots” . Dar nu este vorba despre orice fel de pompieri, ci de pompieri specializați în incendiile de păduri și de vegetație. Ceilalți pompieri despre care cu toții știm sunt numiți în film „pompierii de clădiri”.

Am învățat din acest film că există diferențe mari între cele două categorii de pompieri. În vreme ce pompierii de clădiri, și ei niște eroi de multe ori anonimi, se luptă să stingă un incendiu, ca să mai salveze ce se poate din clădirea (sau clădirile) afectate, inclusiv să salveze cât mai multe vieți omenești, ceilalți, adică pompierii de incendii de vegetație se luptă să limiteze suprafața afectată de incendiu. Ei salvează și vieți omenești, dar și cartiere întregi sau chiar orășele, atunci când se poate.

Ei ajung de multe ori să fie chiar incendiatori, dar incendiile provocate de ei au chiar rolul de a limita incendiul cel mare, de a crea zone tampon, zone de protecție care să împiedice propagarea incendiului principal.

În multe țări ale lumii există pericolul incendiilor de vegetație, mai ales că s-a modificat clima, iar vremea este din ce în ce mai capricioasă. Când ploile abundente produc inundații catastrofale, când seceta prelungită afectează recoltele și poate provoca și incendii devastatoare. S-a modificat ceva din echilibrul fragil al naturii de aflăm în fiecare vară despre incendii de vegetație care se produc în diverse țări de pe glob.

Și tocmai pentru că incendiile de vegetație sunt ceva obișnuit în multe state americane și apar mereu în timpul verilor din ce în ce mai secetoase, au fost create echipe speciale de pompieri specializați în această luptă titanică cu dezastrele naturale numite incendii. Filmul de care vă spun aici câte ceva este povestea unei astfel de echipe de pompieri.

Fără să fie un succes comercial, pentru că oamenilor le plac alt fel de filme, cele în care de fapt sunt mințiți de niște „eroi” de tipul bate-tot/împușcă-tot, acesta (Granite Mountain) a avut comentarii elogioase din partea specialiștilor în filme, din partea criticilor adică. Printre actorii din film, care joacă excelent de altfel, îi enumerăm pe Josh Brolin, Miles Teller, Jeff Bridges, Jennifer Connally, Andie MacDowell, Alex Russell, alături de mulți alții, deoarece avem de-a face cu o echipă numeroasă.

Nu o să vă povestesc întreaga acțiune a filmului, dar vă recomand să-l urmăriți, pentru că va fi o adevărată lecție de viață, din care vom înțelege că și printre noi trăiesc eroi, chiar dacă noi nu-i știm. În plus, consider că este un film extrem de educativ mai ales pentru copii. E, pratic, o lecție de viață. Una dură, nemiloasă și care ar putea să-i mai scoată din lumile iluzorii din jocurile virtuale în care stau toată ziua conectați.

*