îmblânzitorul de vânt

Îmblânzitorul de vânt (recenzie film Netflix)

Există filme și filme pe lumea asta. Pe unele le vezi fără să știi măcar că le-ai văzut, pentru că seamănă cu alte câteva duzini de filme făcute după același tipar. Alte filme însă te marchează pentru totdeauna.

Recent am văzut pe platforma Netflix Îmblânzitorul de vânt – un film pur și simplu excepțional. Foarte interesant este faptul că filmul mi-a fost recomandat de băiețelul meu de 10 ani, care ne-a sugerat că ar trebui să-l vedem împreună. De fapt la vârsta lui nu ar fi putut el să „descopere” un astfel de film, însă a vrut să-l urmărească la îndemnul învățătoarei lui.

îmblânzitorul de vânt

Dacă sunteți adepții filmelor cu musculoși umeri-lați care împart pumni în toate părțile, nu mai citiți articolul că nu are rost. Dacă vreți dulcegării cu prințese și prinții aferenți, la fel vă îndemn să nu mai citiți mai departe. Dacă însă vreți să învățați ceva voi, dar să-i învățați și pe copiii voștri câte ceva despre viața adevărată, atunci trebuie neapărat să vedeți filmul.

William Kamkwamba, eroul principal al filmului este un tânăr adolescent de 13 ani dintr-o țară africană foarte săracă, Malawi. Nu, nu e ficțiune, Malawi chiar este una dintre cele mai sărace din lume, cu foamete și vieți pierdute prematur din această cauză, dar și din cauza bolilor ce nu pot fi oprite. M-am documentat și am aflat că Malawi „supraviețuiește” datorită ajutoarelor umanitare internaționale, situație în care se mai găsesc multe alte țări, mai ales din Africa.

William are o nestăvilită sete de cunoaștere. Are parte și de niște părinți care înțeleg rolul educație in formarea copiilor și fac tot ce le stă în putință să-l trimită la școală. Ei bine, școala la ei nu e un drept gratuit așa cum e la noi. Nu, nici vorbă. Pentru ca un copil de 13 ani să meargă la școală părinții trebuie să plătească bani mulți. Și asta și fac părinții lui. Pun ban cu ban deoparte și îi plătesc taxa pentru a merge la școala din sat.

William știe că doar învățătura și știința te pot face puternic și îți pot da și soluțiile la problemele practice pe care viața ți le pune zilnic. Iar acolo la el, în satul lui și în țara lui, problemele nu sunt de mofturi sau de fițe, ci de viață și de moarte.

Inundațiile urmate de secetă au distrus complet recolta de pe pământurile familiei, iar părinții nu-i mai pot plăti taxele școlare. El însă nu se dă bătut și visează să aducă apă pentru ogoarele satului său, astfel încât să-i salveze pe oameni de la foamete. Studiază singur cum poate să facă asta și chiar reușește. O să vedeți cum dacă urmăriți filmul, film ce trebuie văzut cu întreaga familie.

Filmul poate fi un excelent mijloc de educare a copiilor din generațiile actuale, care au cam avut „totul de-a gata” și care au cam uitat, sau nu au învățat niciodată, că trebuie foarte multă muncă și determinare pentru a răzbi în viață.

Nu o să vă povestesc filmul desigur, pentru că vreau să-l vedeți, însă vă pot spune că este un film destul de dur, prin situațiile pe care le prezintă. Și poate vor înțelege mulți părinți și copii că școala și învățătura ar trebui să fie pe primul loc în viața fiecărei familii. Iar adulții ar trebui și ei să învețe mereu, pentru că viața de fapt este o luptă continuă.

Cum spuneam, povestea lui William este una adevărată. El ajunge chiar și să studieze mai departe, în țara lui, apoi în Republica Africa de Sud, pentru a merge apoi și la o universitate americană, cu ajutorul burselor care i-au fost acordate. Peste tot a fost apreciat pentru faptul că a reușit să pună în practică ideile teoretice pe care și le-a însușit la școală și mai ales pentru că munca lui a salvat efectiv multe vieți omenești condamnate la moarte prin înfometare.

Un astfel de film nu se poate uita pentru că te învață foarte multe! Iată mai jos și un video cu William Kamkwamba în persoană, vorbind despre cum a ajuns el să contruiască o moară de vânt fără a avea o educație pentru asta.