marea carte a jocurilor minții

Marea carte a jocurilor minţii – 1000 de probleme distractive (recenzie)

Marea carte a jocurilor minţii – 1000 de probleme distractive (recenzie)
de Ivan Moscovich, cu un cuvânt înainte de Ian Stewart, Editura Litera, Bucureşti 2013

Citind numai prima copertă a cărţii ne putem edifica asupra valorii acesteia. Astfel aflăm că introducerea este semnat de Ian Stewart, celebru matematician englez, pe care l-am pomenit şi în alte articole; părerea lui Will Short de la New York Times spune şi ea totul despre carte: „Cea mai atractivă, ingenioasă şi antrenantă colecţie de probleme distractive editată până acum”.

Dar cine este totuşi Ivan Moscovich? Este un inginer care a lucrat toată viaţa pentru a dezvolta jocuri şi materiale educaţionale. S-a născut în 1926 în fosta Iugoslavie, din părinţi evrei de origine maghiară.

marea carte a jocurilor minții

A ajuns până şi în lagărele naziste, fiind printre puţinii care au supravieţuit până la eliberarea survenită la sfârşitul războiului. După cel de-al doilea război mondial a fost trimis de către trupele aliate în Suedia pentru tratament şi însănătoşire.

Întors acasă refăcut, a studiat ingineria mecanică. A emigrat apoi în Israel, unde a lucrat de la început în cercetare, în domeniul jocurilor educaţionale, logice şi în dezvoltarea de materiale care să ajute învăţarea. A fost fondator şi director al Muzeului Ştiinţei şi Tehnologiei din Tel Aviv.

Aflând despre viaţa atât de grea în prima ei parte a acestui om, autor al mai multor cărţi, dar şi artist grafic apreciat în toată lumea, nu putem decât să îl luăm ca exemplu de urmat pentru munca şi tenacitatea sa şi pentru modul în care s-a dăruit total pasiunii sale.

Marea carte a jocurilor minții este o adevărată încântare intelectuală! Cuprinde o mie de probleme prezentate grafic într-un mod foarte atractiv. Deşi aparent simple, problemele sunt geniale tocmai prin simplitatea lor. De aceea cartea nu trebuie citită ca o carte, ci exact aşa cum vrea cititorul.

O poţi răsfoi cât vrei şi poţi să te opreşti la o problemă care te atrage. Este o carte care nu se „demodează” niciodată şi se poate păstra în bibliotecă zeci de ani, pentru a fi deschisă atunci când proprietarul ei vrea să îşi antreneze creierul şi să îşi delecteze intelectul. Eu am achiziționat-o, nefiind totuși nouă dar în stare foarte bună, de la Târgul Cărții unde am găsit-o la un preț foarte bun.

Fiind vorba de un inginer prin studii şi un artist prin pasiune, autorul cărții a împărţit problemele pe capitole, după tipul acestora astfel:

  1. Gândeşte la jocurile minţii
  2. Geometrie
  3. Puncte şi linii
  4. Grafuri şi reţele
  5. Curbe şi cercuri
  6. Figuri geometrice şi poligoane
  7. Modele
  8. Secţionări
  9. Numere
  10. Logică şi probabilitate
  11. Topologie
  12. Ştiinţă
  13. Percepţie
  14. Capitol bonus

urmate de Soluţii, Bibliografie şi Indice de dificultate. Acest din urmă mini-capitol îl consider foarte util, deoarece poţi căuta uşor probleme de diverse grade de dificultate. Cum este şi firesc, cel mai bine ar fi să începi cu problemele mai uşoare, ca să treci apoi la nivelele superioare. Sunt zece nivele de dificultate.

Ivan Moscovich nu este desigur autorul tuturor problemelor. Pe lângă cele create de el, a adăugat multe altele, mai cunoscute (chiar şi din antichitate) şi mai puţin cunoscute. Orice copil sau adult este chemat să le rezolve, iar educatorii (profesori, învăţători) pot afla în carte o sursă (aproape) infinită de inspiraţie pentru activităţi şcolare şi extraşcolare instructive şi distractive.

Vă recomand Marea carte a jocurilor minții, deoarece antrenarea continuă a creierului este şi secretul unei vieţi îndelungate şi împlinite.

Tu ce parere ai?

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

%d blogeri au apreciat: