Apa vie - Căderea împărățiilor - Stachecian

Recenzie: Căderea împărățiilor (vol.1, serie Apa Vie) – Stachecian

Așa cum știți deja rar accept să primesc direct de la autori cărți pentru recenzie. Unii dintre voi poate au observat că la mine pe blog nu prea sunt colaborări cu librării ori edituri. Despre acest lucru am mai scris. Eu prefer să cumpăr cărțile. Am puține colaborări pentru că așa vreau eu, nu pentru că nu s-ar putea. E alegerea mea. De data aceasta am acceptat ca domnul Stachecian să îmi trimită primul volum dintr-o trilogie fantasy, pur românească. Dânsul știe de când m-a contactat că voi scrie exact ce gândesc, fără perdea și a acceptat acest lucru. Așadar…vă invit să citiți părerea mea despre Căderea împărățiilor, primul volum din trilogia Apa vie.

Apa vie - Căderea împărățiilor - recenzie

Ce înseamnă apa vie?

Înainte de a scrie despre carte, consider că este important să vă aduc aminte ce înseamnă apa vie. Sigur mulți dintre voi au citit basme românești ori slave în care apa vie este menționată. Sunt convinsă că puștii din ziua de azi au învățat (măcar) la literatură universală despre ea. Dar uite că nu mă pot abține să nu vă redau câteva fraze preluate de pe wikipedia:

Apa vie este băutura zeilor în mitologia slavă; cel care o bea obține nemurire și tinerețe veșnică. Această apă miraculoasă izvorăște din Fântâna Fermecată de pe muntele Hvangurdin Paradis, păzită ori de Șarpele Alb și Fecioarele Albe, ori de zeul Siva (după ce acesta l-a alungat pe balaurul Koscei de pe munte) și de zeița Jiva, care îl slujește pe acesta.

În mitologia română, Apa Vie este apa băută de eroi pentru a reveni la viață după vindecarea unor răni. Apa Moartă este complementul Apei Vii, iar majoritatea poveștilor indică proprietățile de vindecare ale acesteia, însă nu de a reda viața. De obicei, învierea morților este făcută prin aplicarea acestei Ape Moarte pe răni pentru a le vindeca, apoi fiind readuși la viață cu Apa Vie, deoarece aceasta nu poate vindeca rănile morților. Un procentaj mic al poveștilor indică Apa Moartă ca o licoare otrăvitoare, care ucide pe oricine o consumă.

Despre cartea Căderea împărățiilor

Nu știu ce fel de cititori sunteți voi, dar eu ador cărțile cu personaje pur românești care îmi aduc aminte de poveștile spuse de bunicii mei, la gura sobei. Cartea aceasta m-a fermecat tocmai prin modul în care autorul a reușit să transpună idei și basme românești la nivel modern. Este o combinație de personaje, locuri, mit, fantezie care te determină să te simți ca un copil, dar în același timp să trăiești totul intens asemeni unui adult. Aș zice că autorul a reușit să îmbine fantasticul și mitologia românească cu modernismul zilelor noastre. Acest lucru l-am remarcat de la primele pagini.

Asemeni personajelor din basmele noastre celebre gen Tinerețe fără bătrânețe și viață fără de moarte, și personajele acestui roman te poartă prin evenimente care te lasă fără cuvinte, care te determină să citești pe nerăsuflate pagină după pagină ca să descoperi ce se întâmplă mai departe. De la primele pagini și se trezesc amintiri ale poveștilor transmise pe cale orală și rămâi fermecat de cuvintele autorului.

Simbolurile și miturile sunt combinate foarte bine, dar acțiunea decurge de la sine. Cumva se simte faptul că autorul are cunoștințe temeinice pe acest subiect pentru că tot ce se întâmplă cu Nalbian pare să fie așezat ca la un joc de șah unde pas cu pas cititorul descoperă simbolistica unor cuvinte, a unor gesturi, a unor acțiuni. Este un fel de axis mundi (legătura dintre cer și pământ) care e perfect redat și te face să gândești, să încerci să anticipezi ce urmează să se întâmple.

Cu toate că vorbim despre un roman, Căderea împărățiilor m-a dus cu gândul la un basm cult.

Basmul cult apare în paralel cu eforturile de fixare în scris a basmului popular, preluând motivele și tehnicile narative ale acestuia. Culegătorii de folclor devin povestitori care actualizează și recreează basmul, păstrând funcțiile principale, formule fixe, oralitatea, anumite expresii, dar adăugând o tentă ușor moralizatoare sau aluzii mitologice de sorginte livrescă.

Împlinit printr-o inserție expresivă specifică stilului marilor scriitori, basmul cult își armonizează structurile narative, dobândind unitate și fluență discursivă. Basmul cult reflectă viziunea scriitorului și integrează teme și motive caracteristice ale operei acestuia. Scriitorul respectă de regulă structura și tipologia basmului popular, dar poate aduce modificări narative, alternând persoana a treia cu persoana întâia și a doua, forțând o comunicare directă cu cititorul și dând uneori o nuanță subiectivă discursului narativ. În același timp, se pot identifica particularități ale stilului, modalități portretistice și motive proprii autorului în scenariul basmului, care îi conferă originalitate și atractivitate.

Basmul cult estompează de cele mai multe ori miraculosul și fantasticul, dându-le o mai mare verosimilitate, și în același timp reduce caracterul convențional al unor secvențe narative prin adăugarea unor semnificații și efecte specifice literaturii culte. (sursă wikipedia)

Nalbian e un fel de Harap Alb care, dintr-un personaj timid, șovăielnic, devine un caracter puternic, matur, apt să lupte împotriva Răului. Cartea reprezintă călătoria inițiatică a unei ființe care învață multe lucruri despre viață, moarte, rău, bine, dar mai ales despre propria persoană. Deși sunt redate anumite puncte de reper, veți constata rapid că totul este cumva…atemporal. Acțiunea se petrece într-un timp și spațiu care ar putea exista oriunde, oricând.

Nu vreau să vă povestesc ce se întâmplă în carte din două motive: 1) există deja multe articole pe bloguri în care veți descoperi astfel de detalii dacă vă interesează, 2) consider că aș face un deserviciu acestui roman pentru că aș prefera să îl citiți cu inima și sufletul libere de influențe.

De asemenea, am două obiecții referitor la carte.

Bine, prima nu este chiar obiecție, cât mai degrabă dorință: îmi doresc să aflu ce se întâmplă în următoarele volume. Sper ca autorul să nu se oprească și să scrie mai departe. Știți prea bine că nu am obiceiul să citesc o serie care este în curs de scriere. Dar uite că uneori merită să faci și excepții.

A doua este chiar o obiecție: autorul este extrem de talentat. Cursul narativ al cărții, modul în care a creat personajele denotă faptul că are talent. Dar tocmai modul în care a scris arată că nu a existat un editor care să verifice frazele, să le aranjeze altfel, să reformuleze anumite pasaje. Unele fraze sunt extrem de larg redate. Ar fi fost nevoie să existe o despărțire a acelor idei ca să fie mai ușoară înțelegerea mesajului transmis de autor. Nu sunt de specialitate, am experiență strict referitor la articolele pe care le scriu pentru bloguri sau publicații din presa centrală și locală, inclusiv corectarea articolelor unor prieteni bloggeri. Nu vreau să se supere autorul, dar îmi pare teribil de rău pentru că este mare păcat de munca, talentul și subiectul dânsului.

Nu pot decât să spun: jos pălăria pentru această carte, pentru autor, pentru ceea ce a realizat. Sper să citiți și voi cartea pentru că merită!

Există un site dedicat acestei serii. Click aici pentru detalii, inclusiv de unde o puteți cumpăra (elefant, libris, librărie.net, smart publishing). Cartea costă 30 ron, dar cred că merită mai mult!