Recenzie carte: Red Hill de Jamie McGuire

Una dintre cartile distopice care m-au impresionat profund este aceasta – Red Hill de Jamie McGuire. Am citit-o in urma cu doi ani, dar nu am avut curaj sa ma apuc de a doua carte. De ce? Simplu. Prima carte este scrisa din perspectiva mamei care lupta cu monstri, a doua carte din perspectiva fetitelor care trebuie sa invete sa supravietuiasca pana ajung in siguranta, langa mama lor. Acum intelegeti de ce nu am putut citi a doua carte? Am zis ca imi fac totusi curaj in vara aceasta si o voi citi. A doua carte se numeste Among monsters.

Despre cartea Red Hill de Jamie McGuire

Titlu: Red Hill

Autor: Jamie McGuire (despre cartile ei am povestit aici, articolele includ rezumate!)

Red Hill este o carte cutremuratoare despre lupta impotriva monstrilor (indiferent de forma lor!), despre supravietuire si speranta. Povestea prezinta mai multe personaje, dar Scarlet si lupta ei impotriva monstrilor mi se pare a fi partea centrala a cartii. Intr-o lume aparent normala, un om de stiinta nebun declanseaza un virus care ii transforma pe oameni in monstri care isi mananca semenii pentru a supravietui. Scarlet si celelalte personaje lupta pentru a supravietui, dar ea are inca ceva in plus: isi doreste din inima sa supravietuiasca fetele ei, sa ajunga in siguranta la ferma unde se afla ea si sa scape de monstri.

Cartea prezinta si un substrat referitor la vaccinuri, boli genetice, pedofilie. Nimic nu este pus pe tapet, doar sugerat. Daca doriti sa cititi un rezumat, va invit sa dati click aici. Este articolul scris de mine in urma cu mai multi ani, pe blogul Lecturi cu aroma de viata care imi apartine.

Book trailer

Cred ca ar fi mai bine sa urmariti acest video ca sa va faceti o idee despre carte 😉

Desi nu am obiceiul sa citesc nimic de genul thriller, se intampla sa fac si exceptii. Daca subiectul este impresionant si modul de prezentare imi place, garantat nu renunt la carte prea curand chiar daca nu e un gen pe gustul meu. Desi subiecte de acest gen (monstri, zombi, sfarsitul lumii in diverse variante etc) au mai fost abordate in ultimii zeci de ani, detaliile fac diferenta. Cartea aceasta m-a impresionat din mai multe puncte de vedere. Ea ridica mai multe aspecte de moralitate si chiar filozofie. Sa omori ca sa traiesti? Sa omori ca sa protejezi? Sa te sacrifici pentru cei iubiti? Sa preiei controlul unei situatii aparent in deriva? Sa te adaptezi la caile pe care te duce drumul vietii? Daca e ceva ce te invata aceasta carte este ca ai datoria sa stii sa te aperi si sa ii ajuti pe cei din jurul tau. Cititi cartea pentru ca va prezinta adevarate lectii de supravietuire.

Actiunea

Totul are legatura cu titlul cartii – Red Hill (dealul rosu!). Ati ghicit despre ce este vorba? Nu? O sa faceti voi legatura in curand! Imaginati-va ca discutam despre o mama care este innebunita pentru ca nu reuseste sa ajunga la fiicele ei, sa le apere, sa le stie in siguranta. Lupta zi lumina cu monstri insetati de carne de om. Stresul, lupta pentru supravietuire isi spun cuvantul. Ca sa scape de monstri, oamenii trebuie sa le distruga creierul. Ati prins ideea cu titlul cartii? Da, sunt si actiuni sangeroase. Credeti-ma ca aceasta carte nu implica scene terifiante, dar nici scene blande. Cititorul se simte ca facand parte din actiune, e tot un personaj in carte din cauza stilului adoptat de autoare.

Personaje

De la Scarlet care este un personaj puternic, cu o vointa de fier (asa mama sper sa fiu si eu cand voi fi mare! 😛 ) pana la personajele – copii care invata sa supravietuiasca alaturi de adulti, aceasta carte aduce in prim plan multe nivele de moralitate, reactii in fata stresului si a situatiilor de viata si de moarte.

Daca e ceva ce admir eu in cartile de acest gen este tocmai faptul ca, in fata pericolului, toti devin eroi. Sper sa fie asa si in realitate daca apare vreo situatie extrema. Nimeni nu isi doreste sa treaca prin asa ceva, insa mai bine sa fii pregatit zic eu. Modul in care autoarea a creat aceste personaje arata o perspectiva interesanta care sugereaza inclusiv ideea de film horror. Eu zic asa: daca se va realiza un film dupa aceasta carte, multi adolescenti vor merge sa il vizioneze.

Ca mama, o inteleg pe Scarlet. Este infiorator sa nu stii daca copiii tai traiesc, sa lupti din greu pentru a supravietui, sa omori alte fiinte din necesitatea de a ajuta alte fiinte. Dezumanizarea este la ordinea zilei, insa autoarea reuseste cumva sa pastreze si un strop de omenie, sa lase o raza de soare sa patrunda intr-o lume atat de densa de durere, disperare si neputinta.

Dincolo de problema monstrilor / zombilor care este evidenta, in carte apare si un alt fel de monstru. Un pedofil. Infiorator. Dar personajele iau masuri de indata ce semnele sunt vizibile si isi dau seama ce se intampla. Jamie McGuire a ales sa creeze o pleiada de personaje, fiecare cu rolul si atributiile sale pentru ca acestea sunt tiparele umane, cu ele ne confruntam si in viata de zi cu zi. De la persoane care sunt in stare sa preia controlul pana la “printese”, aroganti, pedofili, ucigasi, copii inocenti.

Stilul

Asa cum se observa inca de la primele pagini ale cartii, stilul este aparent usor. Pe masura ce se desfasoara actiunea, stilul autoarei se vede tot mai clar si actiunea devine alerta. Tensiunea creste si implicatiile sunt puternice. Pentru ca abordeaza si problemele sensibile de genul vaccinare, autism, pedofilie, autoarea a preferat doar sa le mentioneze, fara sa puna accent pe ele cu argumente pro/contra. Aici e ceva ce as fi preferat sa puna degetul pe rana si sa se exprime in ce tabara se afla. Inteleg ca e greu sa faci acest lucru dat fiind ca traim intr-o lume plina de contradictii in care e la ordinea zilei sa se certe grupurile intre ele. Asadar banuiesc ca acesta este motivul pentru care autoarea a evitat sa acuze/sa protejeze o tabara ori alta. Desi sugestiile sunt destul de puternice, nu exista nicio fraza clara si puternica. Cel putin asa este sentimentul meu.

Despre Jamie McGuire probabil stiti ca este autoarea cartilor care au avut succes si la noi in tara – Beautiful Disaster /Walking Disaster (click aici pentru rezumat).

Daca doriti sa cititi carte Red Hill, intrati aici. Pretul este micut comparativ cu ceea ce gasiti pe alte site-uri. De asemenea, cartea Among Monsters (perspectiva fetitelor) o gasiti aici, la jumatate de pret fata de primul volum.

Va las in compania unui video interesant – un interviu acordat de autoarea Jamie McGuire referitor la cartile scrise de ea 😉