Twilight 3
Free image from flickr

Recenzie carte și film: Twilight 3 Eclipse (Stephenie Meyer)

Twilight 3 Eclipse Stephenie Meyer (recenzie)

Am decis ca în fiecare zi să apară câte un articol despre episoadele ce compun saga Twilight din moment ce pare că sunteți așa curioși ce părere am despre cărți și filme. Eclipse (Eclipsa) vezi aici – reprezintă parte a 3-a din saga Twilight. La acest punct, pot spune că am terminat de citit toate cărțile și de vizionat toate filmele. Din toată saga, acest episod mi se pare cel mai intens, cu scene mai dure. Voi explica mai jos de ce.

Twilight 3
Free image from flickr

Despre acțiunea din Twilight 3

Așa cum spuneam mai sus, acest episod mi se pare cel mai intens și mai dur, prin scene extrem de … greu de digerat de către cei care sunt mai sensibili. Recunosc că, deși nu mă uit la filme horror, scenele din acest film nu mi s-au părut așa de dure (nu mă uit de obicei, asta nu înseamnă că nu am văzut ceva-ceva!) și nici nu am avut coșmaruri. Totuși, țin să precizez că aceste filme chiar nu sunt pentru copii. Știu că sunt mulți copii de 10-11 ani care au citit cărțile și au vizionat filmele, dar aș vrea să cred că sunt excepții pentru că nu mi se pare indicat la vârsta lor. Există scene dure și foarte dure când oamenii se transformă în vampiri, când vampirii se hrănesc etc. Acestea ar trebui să vă facă să înțelegeți că nu e pentru copii, ci pentru adolescenți și adulți.

Făcând o paranteză, aceste cărți/filme promovează o idee sau două care nu cred că ar trebui să ajungă așa de ușor la mințile ușor naive ale copiilor. Am zis ceva în articolul precedent și azi voi accentua acel aspect. Toate cele 5 cărți vorbesc mult despre perfecțiunea fizică a lui Edward, cum reacționează Bella când îl aude vorbind, când îl vede zâmbind, când îi simte răsuflarea dulce (serios! așa e scris de autoare!). Acestea sunt fraze care se regăsesc în absolut toate capitolele din cărți. Comparativ cu frazele în care Bella se referă la bunătatea și spiritul de sacrificiu al lui Edward….lasă de dorit. O minte fragedă de copil ar percepe aceste cărți despre ultra romantice (ceea ce sunt prin excelență) și ar rămâne cu ideea că o relație așa ar trebui să fie. Ceea ce știm toți că nu e așa deloc!

Dincolo de insistența pasiunii adolescentine pe care Bella o nutrește pentru Edward, mai apar niște aspecte în această saga care trebuie discutate. Modul în care Bella oscilează între Edward și Jacob (un trio aparent amoros) reprezintă ceva la care aspiră multe fete crezând că e distractiv ca doi băieți să se bată pentru ele. Acesta este alt aspect din cauza căruia consider că saga nu trebuie citită de către copii, ci începând măcar cu 13-14 ani.

Despre personajele din Twilight 3

Dacă e ceva ce apreciez la acest episod este tocmai faptul că personajele prezintă multe caracteristici realiste. De ce afirm acest lucru? Simplu (sau nu!). Dacă ne gândim la modul în care Victoria manipulează totul ca să obțină răzbunarea e ușor să ne dăm seama ce înseamnă. Seducție, manipulare, șantaj emoțional, răzbunare, crimă, sacrificarea naivilor (nu pot spune inocenților pentru că vampirii au omorât oameni pentru a se hrăni, deci numai inocenți nu sunt)…

Dacă ne gândim la intervenția familiei Volturi, iar ajungem la lucruri dure…alegerea unei ființe pentru a fi dată drept exemplu. Cei care au citit cartea/vizionat filmul știu la ce mă refer. Acea scenă arată, de fapt, cum e viața. La drept vorbind, orice familie conducătoare trebuie să își consolideze tronul ca să mă exprim într-un mod mai aparte. Decizia de a da exemplu un vampir nou născut se bazează pe acest lucru și se întâmplă în orice situație (minus partea cu omorârea). Gândiți-vă că un profesor e furios că nu a fost ascultat și scoate la tablă mușterii de serviciu cum se numesc pentru a-i da drept exemplu celorlalți elevi și a fi o lecție ca nimeni să nu mai îndrăznească să ridice tonul, să chiulească, să trișeze etc.

Dacă ne gândim la personaje, aș zice că, pe măsură ce înaintează povestea, Bella începe să se maturizeze, să prindă contur. Nu cine știe ce! La urma urmelor este tot adolescentă fără experiență de viață cu toate lucrurile secrete pe care le știe. Edward a devenit mai…uman în sensul că cititorii/spectatorii încep să îl perceapă cumva, nu mai pare ca o statuie. Aflam tot mai multe lucruri despre familia Cullen și nu putem decât să empatizăm cu tragediile prin care au trecut înainte de a deveni vampiri și să apreciem faptul că au ales să trăiască eternitatea drept…vegetarieni 😉

De asemenea, în sfârșit apare mai mult Renee, mama Bellei. Sincer, nu prea am înțeles cum de a decis autoarea ca acest personaj să fie așa de marginalizat. Se pune accent destul pe sentimentele Bellei referitor la reacția părinților ei când vor crede că a murit, pe reacția lui Charlie ca tată protector (cu unele scăpări care te fac să crezi că e imatur)…dar pe reacția lui Renee nu prea se pune accent. Se tot insistă că e din generația flower power, de parcă asta ar justifica totul. Partea asta mă nemulțumește pentru că ar trebui să existe niște scene în carte/film care să argumenteze cât de aerian este acest personaj. Practic, acest personaj e ca și cum ar fi de umplutură, nu are profunzime deloc.

Film vs carte Twilight 3

Ca și la celelalte două volume, îmi mențin părerea că e mai sigur să citiți cărțile înainte să vedeți filmele. Deși cărțile sunt respectate aproape în totalitate, există unele aspecte pe care le veți înțelege mult mai bine dacă veți citi ce și cum gândesc personajele, care e motivația din spatele unui gest, unei priviri. Oricât de buni sunt actorii din aceste filme, vă garantez că nu aveți cum să le citiți gândurile. Cei care sunt fani ai cărților cu vampiri și vârcolaci ar putea înțelege acele priviri, dar, fără povestea din spatele personajului, e dificil chiar și pentru ei să accepte motivația din spatele unui gest făcut de un personaj.

Evident, finalul este menit să atragă atenția tuturor și să își dorească enorm să afle dacă cei doi se căsătoresc sau nu.

Ah, să nu uit. Această carte a fost inspirată, potrivit autoarei, de către o carte clasică – La răscruce de vânturi. Știți romanul scris de Emily Bronte, nu?

Dacă sunteți curioși, nu mai rezistați, doriți detalii multe-multe etc, aici găsiți rezumatul pe care vi-l doriți.