Recenzie: Cerneală și stele de Kiran Millwood Hargrave

Cerneală și stele de Kiran Millwood Hargrave

Povesteam la un moment dat că Dariei nu prea îi place să citească cărți fantasy. Ei bine, stând și judecând ce a citit până acum, am realizat că a citit cărți fantasy și sf doar că le-a luat ca atare, nu le-a tratat ca făcând parte dintr-o categorie anume. Practic, neetichetând cărțile, lectura ei a fost eclectică pentru că a citit cărți din mai multe genuri literare, în funcție de starea ei emoțională.

Astăzi vă povestesc despre o carte pe care aș îndrăzni să o numesc distopie pentru copii. Poate mă înșel, poate nu. Percepția mea asupra cărții cam asta a fost. Percepția Dariei? S-a regăsit cumva în dorința Isabellei de a face bine, de a găsi soluții, de a pleca într-o aventură. Vă dau mai multe detalii mai jos despre cartea “Cerneală și stele” scrisă de Kiran Millwood Hargrave.

Despre cartea Cerneală și stele de Kiran Millwood Hargrave

Isabella nu are voie să părăsească insula pe care trăiește. Ea visează la tărâmurile descrise de tatăl ei, cartograf foarte cunoscut. După dispariția prietenei sale, Isabella se oferă să facă parte din echipa de căutare bazându-se pe faptul că știa să descifreze hărțile și să se ghideze după stele. Lucrurile i-au o anumită întorsătură când descoperă că acea aventură duce la salvarea propriei insule.

După ce am început să o citesc, am realizat de ce a fost recomandată copiilor cu vârsta peste 10 ani. Deși aș tinde să cred că un copil pasionat de lectură și cu o anumită doză de cultură generală ar putea înțelege această carte și de la vârste mai mici…să zicem 9 ani.

Este foarte adevărat că există niște scene care ar putea cumva să îi sperie pe copiii mai mici, deci bănuiesc că acesta este motivul alegerii ca vârstă minimă 10 ani.

Cartea este mai degrabă scrisă ca o poveste, ca un fel de basm modern ceea ce prinde rapid la puștii sătui de personajele animate și poveștile intens mediatizate. Tocmai pentru că se adresează acelei categorii de copii care visează la aventuri, să devină eroii propriei povești, pentru că ritmul de scriere este destul de alert implicând cumva atenția copiilor, lectura se desfășoară într-un ritm destul de alert. Cumva, sentimentul care te încearcă este că această carte a fost scrisă chiar de un copil de vârsta cititorilor pentru că nu e nici obositoare, nici prea lentă. Are o doză perfectă de realism combinat cu basm, de aventură cu trăiri emoționale intense. Ca adult, am avut impresia că mai degrabă citeam un fel de poem decât o poveste pentru că expresiile folosite, cuvintele se completau într-un mod minunat creând senzația că nu poți lăsa cartea de teamă să nu întrerupi ritmul.

Doza de realism este dată cumva de hărțile inserate în carte, de faptul că există trecute latitudinea și longitudinea. Sunt convinsă că mulți copii au căutat pe hărți aceste coordonate pentru a vedea dacă există acea insulă 😉 Paginile sunt excelent concepute astfel încât să existe desene mici (stele, cârmă, busolă etc.) menținând în permanență atenția copiilor. E ca un mesaj subliminal care ii determină să rămână ancorați în poveste.

Cartea “Cerneală și stele” îmi aduce aminte de Jules Verne, dar la un nivel accesibil copiilor de 9-10 ani. Câți dintre noi nu am visat, citind cărțile lui Verne, să navigăm, să ne ghidăm după hărți și stele? Ei bine, această carte permite copiilor să viseze, să își imagineze că o însoțesc pe Isabella și restul echipei și că descoperă coordonatele potrivite, că nimic nu îi poate opri.

Nu voi face niciun rezumat pentru că nu mi se pare corect față de carte. Pot să vă spun doar că este vorba despre o fetiți curajoasă, inteligentă, loială și bună la suflet. Aș prefera să aflu că ați citit cartea, că v-ați bucurat de această lectură specială. M-aș bucura dacă ne-ați face recomandări de carte pe același palier pentru că a fost o lectură minunată (din punctul meu de vedere), deși Dariei i s-a părut la un moment dat puțin plictisitoare.

Recomandare de final

Vă invit să urmăriți și o variantă de recenzie animată, creată de The Book Leo. Sper să vă ajute să înțelegeți mai bine ce se petrece în carte.

Pentru că am văzut ce mult vă place când vă sugerez diverse activități pentru copii, vă las mai jos câteva idei: