Free image from wikimedia commons

Recenzie film și carte: Twilight ( Stephenie Meyer )

În urmă cu mulți când a început nebunia cu Twilight (seria scrisă de Stephenie Meyer și transpusă pe marile ecrane de-a lungul a câțiva ani), am zis că eu nu voi citi cărți cu vampiri și nici nu voi vedea filme de acest gen. Cu cât era nebunia mai mare, cu atât refuzam să iau parte la ea….până acum! De un an să zicem, am decis să trec peste prostia asta și să acord o șansă cărților cu ființe care au puteri supranaturale. Nu înțelegeți greșit! Cărți sf, distopice etc citesc de ani buni, dar nu am fost vreodată fan al cărților cu & despre vampiri, vârcolaci (multe persoane știu acest lucru pentru că nu am făcut un secret din acest lucru) etc.

Nu reiau acum cărțile pe care le-am citit care conțin astfel de personaje pentru că subiectul acestui articol nu se referă la asta. Voi spune doar cum am început eu seria Twilight…Nu cu o carte, dacă la asta vă așteptați. Totul a început cu filmul Twilight. Soțul meu a vrut să îmi facă o glumă și m-a convins să ne uitam împreună la un film (el știe că eu rar mă uit la filme cu el pentru că avem gusturi complet opuse).

Free image from wikimedia commons

And so it began!

După ce am văzut Twilight, am decis să citesc și primul volum din sagă pentru a-mi da seama dacă există sau nu discrepanțe…Nu am reușit să termin primul volum până am vizionat Twilight New Moon (episodul 2 să îl numim) așa că am decis că e bine și așa la drept vorbind.

O să încerc să povestesc ce părere mi-am format despre carte și film. Acum….fanii acestei serii sper să nu îmi sară în cap dacă nu o să mă preling de emoție vorbind despre Bella ori Edward. 😀

Free image form wikimedia commons

Despre acțiune

Sincer, pentru că am văzut întâi filmul, prima impresie a fost de un fel de Twin Peaks. Nu știu de ce, dar atmosfera mi s-a părut un pic….creepy . Citind cartea, am înțeles intenția scenaristei/autoarei/regizoarei de a crea o anumită stare emoțională pentru cinefili/cititori. Nu există mare acțiune, din punctul meu de vedere. Cumva, după atâta nebunie la care am asistat în anii de lansare a acestor filme, mă așteptam ca filmul să fie un fel de…perpetuum mobile. E drept că, din cauza seriei The Immortal Descedants, orice citesc acum suferă prin comparație. Asta e. Acea serie este cu adevărat intensă și, până acum, nimic nu s-a comparat cu ea.

Știu, trailer-ul dă impresia că este foarte intens!

Ca orice carte/film adresat(ă) adolescenților, “acțiunea” include și scene variate pentru a ajuta tinerii să se regăsească de la scene din liceu, ieșiri cu prietenii până la primul sărut, primele conversații emoționante și tatonarea terenului etc. Evident trebuie să mai apară și câțiva adulți amărâți care nu știu pe ce lume trăiesc comparativ cu adolescenții atotștiutori. La drept vorbind, niciun adult care nu e direct implicat (evident, Billy este una dintre excepții) nu are cum să fie conștient pe deplin de pericol, de ceea ce pândește în întuneric.

Scena mea preferată din acest film este…surpriză! Jocul de baseball al familiei Cullen.

Pentru că întâi am văzut filmul și abia pe urmă am citit primul volum, nu am înțeles bine jocul Bellei și al lui Edward. Deși emoțiile transmise de cei doi actori sunt puternice (chiar foarte puternice), pentru mine semnificau altceva. De un an de când citesc (din când în când) cărți cu vampiri, am “învățat” altceva. Reacția lui Edward față de Bella mi s-a părut a se referi la ceea ce autorii din domeniu numesc chemarea sufletului pereche. Iar reacția și comportamentul Bellei m-au determinat să cred că este introvertită și timidă. Abia citind cartea, am înțeles că Edward vroia să îi bea sângele, iar Bella avea replici sarcastice. Ups! My mistake! Tot din carte am prins și ideea care are logică…întâlnirea și relația dintre cei doi seamănă cu ceva greu de îndurat…precum povestea despre leu și miel.

Ca să vă relaxați un pic, vă invit să vă amuzați cu un desen animat care parafrazează povestea…să zicem că e un fel de paranteză la discuție ca să mai uitați furia pe care o simțiți acum împotriva cuvintelor scrise de mine mai sus…dacă sunteți fani ai seriei și veți simți nevoia să aruncați cu roșii (hmm! ce salată bună iese! 🙂 )))) )

Închei paranteza…am vrut doar să nu mai stați așa încruntați citind articolul și vânând greșeli 😀

După ce am urmărit Twilight și am citit cartea, am realizat de ce există atât de mulți fani ai celor două personaje. Bella și Edward sunt două personaje puternice. Citind cartea, am realizat cât de buni sunt cei doi actori. Am resimțit emoțiile transmise de ei, chiar dacă nu am înțeles pe deplin la ce se refereau (am precizat mai sus că eu credeam că e vorba de dragoste, nu de dragoste combinată cu poftă de mâncare sânge). Kristen Stewart și Robert Pattinson chiar sunt buni actori. Spre deosebire de alți actori, la ei se simt emoțiile din privire, din gesturi. Sunt printre puținii actori tineri (urmăriți de mine cel puțin) care reușesc să transpună pe ecran ceea ce ar trebui să simtă și să gândească personajele lor. Filmul nu m-a dat gata ca să mă exprim ca cei tineri, dar jocul actorilor e bun.

Intensitatea filmului

Știu că mulți vor sări acum în capul meu, dar eu nu consider că filmul a fost atât de intens. Cu trei excepții: scena cu bețivii care vor să o atace pe Bella, scena cu vampirii de pe așa zisul teren de baseball și scena cu atacul lui James asupra Bellei. Sunt scene intense, dar acestea sunt cele care te fac să stai un pic emoționat. Ultima scenă mi se pare, de fapt, cea mai intensă din tot filmul. Apogeul dacă vreți să îl numim așa. Restul sunt …de umplutură.

Din film, nu am înțeles mare lucru referitor la modul de gândire și implicit la reacțiile lui Edward. Nici referitor la istoricul familiei Cullen. Noroc că am citit cartea. Am citit cărți cu și despre vampiri, dar reacția lui Edward mi s-a părut cumva de neînțeles. De ce refuza să facă ceva mai mult legat de Bella? Ok. Chestie de decizie personală…nu o transformă ca să fie decizia ei…ea vrea, el refuză…de ce? Nu pricepeam! Tot cartea răspunde la această întrebare.

Deși filmul urmează aproape complet firul epic descris de Stephenie Meyer, există câteva excepții notabile. Cartea este tipică pentru categoria young adult care a prins imens în întreaga lume. Stilul autoarei este unul simplist, detaliile apar în momentul în care este necesar pentru cititori să le înțeleagă. Mediul în care a ales să se desfășoare firul epic are un impact puternic asupra cititorilor ajutându-i să își folosească imaginația pentru a suplini orice ar putea lipsi din carte. Nu prea lipsește ceva din carte totuși. La nivelul emoțiilor, aș îndrăzni să spun că jocul actorilor au fost mai intens decât emoțiile transmise de autoare.

Titlul a fost ales în mod particular de autoare. Doar dacă citiți prima carte aflați răspunsul. Cei care sunt familiarizați cu astfel de cărți despre vampiri, vor ști răspunsul. Este foarte simplu, nu este ales la întâmplare. Vă pun o întrebare: ce se întâmplă la amurg? Dacă știți răspunsul, veți ști și motivul din spatele alegerii acestui titlu.

Dacă ar fi să îmi spun părerea despre alegerea actorilor, aș zice că unii mai potriviți nu ar fi găsit. Aici mă refer la tinerii actori pentru că ei sunt în centrul atenției. Și da, chiar sunt buni. Și nu, unii actori mai “în vârstă” nu s-au ridicat la nivelul celor tineri, deși experiența lor ar fi trebuit să se vadă mai mult pe ecran.

Cartea este extrem de ușor de citit (de fapt, toată seria este ușor de citit) și nu cred că ar pune probleme majore dacă prindeți curaj să o citiți în engleză. Dar….au fost traduse în limba română așa că nu ar trebui să amânați lectura.

Am o surpriză pentru voi… La noi Twilight/Amurg a fost împărțit în două volume. Fiecare volum costa 5.76 ron. AICI le găsiți. De altfel, toate volumele scrise de Stephenie Meyer sunt la reducere între 23-52%. Depinde de site-ul de unde le cumpărați.

La final

Ador acest cântec dinainte de a fi asociat cu saga Twilight. Sper să vă placă și vouă. Vă las ambele variante 😉

Atenție: acest video reprezintă sinteza celor 5 părți ale episoadelor ce compun saga Twilight!