Pentru că eu sunt. Pentru că tu ești (vol. 5, seria Nemuritor) – O.G. Arion

Astăzi am onoarea de a vă prezenta ultimul volum din seria Nemuritor scrisă de O.G. Arion. Despre cărțile Oanei am tot scris pe ambele bloguri – aici și aici. Am parcurs aventurile personajelor imaginate de Oana cu mare plăcere, emoție și curiozitate. Am trăit alături de Victoria, Ian, Arrio, Sonia și ceilalți momente intense, dure, dar și momente plăcute și interesante. Simt deja că mă cuprinde o stare de melancolie la gândul că se încheie această aventură minunată numită Nemuritor. Ultimul volum este intitulat sugestiv – Pentru că eu sunt. Pentru că tu ești.

Seria Nemuritor de O.G.Arion

Am avut plăcerea imensă să citesc cartea pe măsură ce Oana o scria și nu vă spun cum este să stai în suspans așteptând să primești următoarele capitole. Nu vă pot spune ce înseamnă să vorbești cu Oana despre Victoria de parcă ar trăi și ar fi o prietenă cu care stai la cafea (și o țigară în cazul Oanei/Victoriei 😉 ). Am așteptat cu mare nerăbdare acest final de serie pentru că îmi doream să văd până unde va merge imaginația acestei autoare minunate. Și nu am fost dezamăgită. Acum mă simt tristă pentru că simt că se încheie o etapă minunată.

Am tot scris de-a lungul timpului despre seria Nemuritor, despre cum am perceput eu maturizarea Oanei ca scriitoare, dar mai ales complexitatea personajelor ei, structura informativă creată de Oana pentru ca cititorii să învețe ceva despre mitologia universală. Astăzi vă spun că acest volum este genial. Este cel mai bun volum dintre toate (știu că așa am spus la al treilea volum pe care l-am citit tot așa înainte să fie publicat).  Este cel mai bun pentru că nivelul de complexitate creat de Oana este diferit, complet și foarte bine structurat. Nimic nu rămâne liber, totul este încheiat cu un twist genial care te lasă fără cuvinte.

Dacă la unele momente din alte cărți am putut anticipa cât de cât cursul narativ, la acest volum nu am putut. Și țineți cont de faptul că aveam deja idee despre ce era vorba din moment ce vorbisem cu Oana la telefon și știam care va fi structura cărții.

Despre Pentru că eu sunt.Pentru că tu ești. – volumul 5 din seria Nemuritor

(volumul poate fi comandat de pe Librex la preț redus)

Voi lua pe rând ideile care mi-au trecut prin cap pe măsură ce am vorbit cu Oana, pe măsură ce am citit cartea capitol cu capitol și voi încerca să explic, fără să vă spun prea multe lucruri (știți deja că nu suport ideea de a povesti acțiunea unei cărți).

Titlul

Doar citind cartea veți înțelege motivul pentru care Oana a ales acest titlu. Știu. Vă așteptați să analizez în amănunt, dar e cam dificil dacă vreau să mențin secretul acestui volum. Ideea este următoarea…gândiți-vă la Victoria (dacă ați citit celelalte volume) și la personalitatea ei. Gândiți-vă la Arrio și Ian, la personalitățile lor. Gândiți-vă la structura lor sufletească, la modul în care gândesc, acționează, simt, apără, atacă. Hmmm….v-am pus pe gânduri? Bine! Acesta era și scopul meu!

Cartea

Cititorii acestei serii au observat deja că o pot încadra cu ușurință la categoria de urban fantasy cu accente de thriller așa că nu spun eu acum ceva nou, cu siguranță.

Fantezia urbană este un subgen de fantezie în care narațiunea are un cadru urban. Lucrările de fantezie urbane sunt stabilite în primul rând în lumea reală și conțin aspecte ale fanteziei, cum ar fi venirea unor rase extraterestre, descoperirea creaturilor mitologice legate de pământ, coexistența sau conflictul dintre oameni și ființele paranormale și alte schimbări ale vieții urbane. Un cadru contemporan nu este absolut necesar pentru o lucrare de fantezie urbană: operele genului pot avea, de asemenea, loc în seturi futuriste și istorice, reale sau imaginare. (sursa Wikipedia)

La un moment dat vă spun sincer că mă gândeam să încadrez anumite scene din cărțile seriei la urban dark fantasy din cauza intensității lor. Apoi mi-a trecut prin cap că ar putea fi chiar distopie dacă aș lua în considerare definiția acestui termen. Până la urmă, per ansamblu, am ajuns la concluzia că urban fantasy se potrivește ca o mănușă seriei Nemuritor.

În carte (de fapt, în toată seria) se simte o bucățică din sufletul autoarei. Strat după strat, se adaugă personaje, crește gradul de intensitate precum Anotimpurile lui Vivaldi cu schimbări de ritm perfect orchestrate, dar surprinzătoare prin perfecțiunea lor (știu! iar v-am luat prin surprindere!)

Pentru că doza de realism inserată de scriitoare persistă destul de mult, cititorii simt că se pot identifica cu anumite personaje, regăsind anumite caracteristici care îi ajută să înțeleagă mai bine trăirile acestora.

Spre deosebire de celelalte volume, autoarea a decis să facă câteva schimbări esențiale. Pe de o parte, cartea este împărțită în două planuri narative: Victoria, respectiv Arrio și Ian. Pe de altă parte, este pentru prima dată când nu se mai aude vocea Victoriei, ci narațiunea este realizată la persoana a III-a. Al treilea plan este cel al narațiunii în sine, dacă vreți, putem să considerăm că este vorba de planuri temporale. Asistăm la planul real, contemporan, teluric dacă vreți să îl numim așa cu toate că elemente fantasy există cu duiumul unde se află toate personajele, respectiv la planul celest (în lipsă de alt termen) unde se află Victoria și personajele care au apărut în volumele anterioare din serie.

După cum afirmam un pic mai sus, cartea este practic împărțită în două părți care se petrec în paralel. Pe de o parte, o urmărim pe Victoria care se confruntă cu situații ciudate după ce a ajuns pe alt plan temporal. Pe de altă parte, îi urmărim pe Arrio și Ian cum încearcă să găsească o soluție ca să o aducă înapoi, în planul lor teluric. Aceasta schimbare s-a datorat unui dezechilibru produs în urma faptului că Victoria nu poate muri din moment ce încă mai este stăpâna argintului. Cu alte cuvinte, corpul ei a rămas în plan fizic, iar spiritul se află în dimensiunea sufletelor care încă nu au trecut dincolo pentru că nu au avut parte de o încheiere. Aceste două planuri se desfășoară în paralel ceea ce duce la creșterea gradată în intensitate a acțiunii pe măsură ce asistăm neputincioși la momente cu adevărat dramatice.

Este pentru prima dată când am plâns citind o carte din serie. Pielea mi s-a ridicat când am citit scenele din spital când Victoria realizează că nimeni nu o aude, deși ea îi vede și îi aude pe toți. Am plâns în momentul în care a apărut Arrio și a realizat că mireasa nu îi va deveni soție. Au fost scenele cele mai cutremurătoare…până la acel moment. Nu vă spun mai mult, dar vă asigur că toate scenele din carte sunt intense. Oana s-a întrecut pe ea însăși creând o adevărată pânză de păianjen care te prinde în ițele ei și nu ai scăpare, citești pe nerăsuflate scenă după scenă dorind, sperând, rugându-te ca personajele-prietenele tale să găsească o soluție!

Ca să vă ajut un pic, vă invit să urmăriți book trailerul realizat de Oana, special pentru acest volum ultra intens!

Finalul cărții și al seriei

Oh….nu numai că ne torturează cu schimbări de situație genial inserate, cu twisturi fenomenale, ne aduce și un final super interesant care pur și simplu te pune pe gânduri și…după câteva minute de meditație ajungi să nu poți decât să îi dai dreptate: alegerea e a lor, viața se așează cum vor ei, totul revine la normal (în fine, “normalul” lor), viața merge mai departe. Sincer…alt final nu aș fi putut găsi nici eu. Chiar îmi place mult!

Despre serie și o părere sinceră

V-am obișnuit să închei articolele cu o recomandare, dar de data aceasta voi face mai mult de atât.

Povesteam în urmă cu mai multe luni că, în SUA, se studiază trilogia Jocurile Foamei atât în licee, cât și în facultăți. Acele cărți sunt studiate din punct de vedere politic, economic, social. Detalii aici.

Așa cum fiecare carte are rolul ei de a ne ajuta să aflăm informații mai interesante, de a ne îmbogăți cultura generală, tot așa există cărți care pot ajuta dincolo de menirea de a fi pur și simplu citite. Îmi aduc aminte că eram în liceu când am studiat literatura universală, iar profesoara noastră ne-a îndrumat spre cărți despre mitologiile lumii. Îndrăznesc să afirm că informațiile furnizate de Oana în aceste cărți din serie pot fi studiate la orele de acest gen. Dacă tot ne dorim să îi ajutăm pe puștii din generațiile de acum să citească, să învețe, să înțeleagă, ar fi indicat să ne folosim de literatura contemporană care le este mai aproape de suflet.

Lăsând acest aspect deoparte, vă mai spun câteva lucruri (știu! este un articol extrem de lung, dar tot nu am zis tot ce aș fi vrut și ce ar fi trebuit!). Fiecare volum din serie a fost scris la un anume moment din viața autoarei. Citind cărțile ajungi să simți schimbările interioare nu doar proprii personajelor, ci și autoarei. De obicei, mă feresc de serii pentru că îmi este foarte greu să urmez linia narativă care e identică. De data aceasta, am citit cu plăcere tocmai pentru că volumele nu urmează o linie narativă strictă, sunt unice prin ele însele. Nu ai cum să prevezi anumite scene ceea ce înseamnă că nu te plictisești.

De-a lungul celor 5 volume din seria Nemuritor, am ajuns să consider drept prietene aceste personaje, să le îndrăgesc și să trăiesc momentele prin care au trecut. Rar afirm acest lucru, dar ..să dăm Cezarului, ce e al Cezarului. În literatura noastră contemporană, sunt doar câțiva scriitori (culmea e că aparțin unor genuri complet diferite, chiar opuse) pe care îi citesc cu drag. Nu pot decât să spun: ce bine că sunteți, ce bine că suntem!