Recenzie: Pivot Point & Split Second de Kasie West

De multe vreme nu am mai facut o recomandare de acest gen. Nu ma refer doar la carti de pe amazon, ci la carti despre care sa povestesc din inima, care mi-au ramas in suflet prin modul de abordare si de prezentare utilizate de autoare. Seria se numeste Pivot Point. Primul  volum poarta numele seriei, iar al doilea volum Split Second. Astazi va invit sa o descoperiti pe Kasie West, o autoare tanara care a impresionat mult prin cartile scrise. Nu inteleg de ce la noi a fost tradusa cartea Distanta dintre noi (detalii aici), in detrimentul acestor doua carti absolut minunate. Va lamuresc mai jos de ce sustin acest lucru asa ca aveti un pic de rabdare.

Despre Pivot Point de Kasie West

Titlu: volumul 1 – Pivot Point; volumul 2 – Split Second

Autoare: Kasie West

Addie traieste intr-o comunitate secreta de oameni cu puteri paranormale. Mama ei are capacitatea de a fi persuasiva, tatal este detector de minciuni, prietena ei cea mai bune poate sterge memoria cuiva. Puterea speciala a lui Addison este aceea de a putea vedea viitorul propriu. Poate sa “traiasca” una din cele doua cai pe care le poate urma si in baza acestor evenimente sa ia decizia potrivita pentru viitor. Nu este clarvazatoare in sensul clasic, ci se numeste digerventa, ea cauta calea ideala pentru alegerile ce afecteaza viitorul. Citind ambele carti veti intelege motivul. In momentul in care parintii o anunta ca se despart, ea are de ales intre a trai alaturi de mama si prietenii ei in comunitatea ascunsa ori de a pleca in lumea normala alaturi de tatal ei.

Primul volum ne este prezentat din capitole alternative in care Addie traieste pe rand in comunitate, respectiv in lumea normala care nu stie de existenta paranormalilor. Dar, indiferent de calea aleasa, personajele sunt aceleasi, conteaza doar contextul si actiunile lor pentru ca finalitatea este identica. Intr-o varianta este iubita lui Duke, capitanul echipei de fotbal a paranormalilor. In alta varianta devine iubita lui Trevor, capitanul ranit al echipei de fotbal a normalilor.

Al doilea volum este un pic diferit prin prezentare pentru ca fiecare capitol este prezentat alternativ din perspectiva lui Addie, respectiv a prietenei ei, Laila. De data aceasta, Addie trebuie sa faca fata consecintelor alegerii caii potrivite, implicit a tradarii ei de catre Laila. Si in aceasta cale urmata de ea se intalneste cu Trevor si se indragosteste de el, dar el nu o cunoaste asa ca totul reincepe dintr-un anume punct de vedere, dar cu implicatii mult mai grave.

Book trailer

Parerea mea despre carte

Pentru prima data dupa multa vreme sunt entuziasmata de o carte extrem de mult. Stiu ca este la moda de cativa ani ca personajele principale sa fie adolescenti. Stiu ca este la moda sa li se acorde niste capacitati fizice, intelectuale, paranormale etc. Dar stiu ca aceste doua volume sunt deosebite prin modul in care autoarea a ales sa insereze puterile adolescentilor si adultilor paranormali, prin faptul ca actiunea este fluida si continua, fara sa dea timp cititorului sa se plictiseasca ori sa anticipeze cursul faptelor.

Ador modul in care Kasie West a ales sa construiasca aceste personaje si nu ma refer doar la cele cu puteri paranormale. Lumea distopica creata de ea pare atat de reala incat te intrebi daca nu cumva exista cu adevarat oameni cu asemenea puteri mai ales ca, asa cum stiti, teorii ale conspiratiei exista de zeci de ani. Faptul ca se pune problema constiintei si suportarii consecintelor propriilor actiuni mi se pare extrem de important cu atat mai mult cu cat aceste doua carti se adreseaza adolescentilor. Pornind de la ideea ca Addie vede doua drumuri pentru viata ei si ca intra in transa traind efectiv fiecare cale cu toate ca la final alege una singura si terminand cu faptul ca actiunile noastre nu ne definesc intotdeauna daca suntem supusi coercitiei.

Probleme filozofice si morale

La inceputul cartii apare una dintre problemele filozofico-morale cum le numesc eu. Addie vede intr-una dintre caile verificate de ea ca un baiat de la scoala o agreseaza fizic. Desi alege calea opusa, ea nu isi poate stapani repulsia si teama fata de Bobby. Aici apare dilema: poate fi cineva pedepsit pentru ceva ce nu a facut, dar ar fi putut sa faca daca i se dadea ocazia? Abia la finalul volumului aflam raspunsul la aceasta dilema si credeti-ma ca nu e asa usor de anticipat.

A doua dilema care mi se pare importanta este cea a tradarii unei prietenii. Laila cade in capcana lui Duke ori ii place ceea ce face si asta e doar o scuza? Aici m-a deranjat faptul ca nu s-a dezvoltat mai mult dilema pentru ca era foarte important din punctul meu de vedere pentru rezistenta si increderea unei prietenii vechi de cativa ani. E drept ca Laila isi ia revansa cu varf si indesat in al doilea volum, dar totusi…un pic de drama in acest sens poate nu ar fi stricat. Addie mi se pare prea blanda si intelegatoare, prea inteleapta pentru varsta ei.

Alta dilema importanta care se regaseste in cele doua volume si abia la final este rezolvata, dar intr-un mod neasteptat este aceasta: scopul scuza mijloacele? Cu alte cuvinte, echipa paranormalilor avea dreptul sa raneasca jucatorii normali doar din dorinta de a castiga Duke si de a deveni jucatorul de fotbal cel mai cunoscut? Se justifica distrugerea unor cariere din acest motiv? Unii sunt mai presus decat altii?

Ceea ce este o dilema importanta este cea referitor la parinti si copii. Pe de o parte parintii lui Addie se prefac ca totul e bine si ii ofera o familie asa zis ideala. Pe de alta parte parintii Lailei sunt la polul opus: mama lucreaza in continuu pentru a isi sustine familia, iar tatal nu suporta capacitatea de a citi gandurile celorlalti asa ca foloseste droguri pentru a isi “adormi” creierul ajungand inclusiv sa fure banii Lailei. In acest caz discutiile sunt ample. Parinti care sunt aparent ideali, dar ascund secrete grave (cititi si veti afla la ce ma refer). Parinti care isi supun copiii la realitatea cruda, inclusiv punandu-i in pericol cand apar traficantii de droguri si ameninta familia.

Per ansamblu dilema de la care a pornit totul este modul de reactie a adolescentilor pusi in situatia de a accepta sau nu divortul parintilor. Nu cred ca este usor sa inteleaga motivul, sa li se spuna ca pot alege cu cine stau pentru ca sunt mari de acum. Autoarea reuseste sa redea foarte bine stresul si gandurile lui Addie referitor la decizia ce sta pe umerii ei…cu cine sa locuiasca, cum sa se comporte, devine rebela ori ramane copilul intelegator?

Actiunea

Asa cum spuneam si la inceput, cartile nu iti lasa timp de meditat. Este aproape imposibil sa lasi din mana cartea pentru ca nimic nu se intampla asa cum ai putea anticipa. Da, intr-o oarecare masura un cititor experimentat poate anticipa cursul actiunii. In aparenta, actiunea este simpla daca stam sa ne gandim un pic. La urma urmei, in primul volum Addison se trezeste din transa si ia decizia imposibila de a uita una dintre fiinte iubite pentru a salva pe cealalta. In al doilea volum, lucrurile se complica un pic si Addie invata ca unii factori pot influenta drumul vietii chiar si daca tu nu ai capacitatea de a ii schimba.

Nu sunt carti care sa te plictiseasca. Consider ca adolescentii care citesc aceste carti se vor regasi complet nu doar prin descrierile relatiilor cu adultii, ci si prin relatiile si reactiile personajelor tinere. Modul de exprimare, de actiune, de gandire este realistic redat asa ca parintii se vor regasi in ceea ce fac personajele adulte, iar adolescentii in ceea ce fac personajele tinere.

Per ansamblu, cartea pune in discutie modul in care alegerile unei persoane influenteaza nu doar propria viata, ci si viata celor pe care ii iubeste. Cu alte cuvinte, drumul vietii poate intalni bifurcatii si depinde de fiecare in parte ce alege sa faca, cu consecintele de rigoare care ii afecteaza pe toti cei din jurul sau.

Desi cartile au si niste aspecte un pic fortate  (dar pe care le consider necesare cumva pentru a avea efectul scontat asupra cititorului), recomand cele doua carti cu toata inima. Din cate stiu, pana in acest moment la noi in tara nu au fost traduse (poate sunt in curs de traducere, nu stiu). Momentan, gasiti cartile pe amazon in format ebook la pretul de 5.34$ primul volum si 6.38$ al doilea volum.