Recenzie: Valurile iubirii de Anita Shreve

Valurile iubirii de Anita Shreve

Nu este prima dată când consider că titlul original al unei cărți are o semnificație aparte și că e greu de adaptat în limba română oricât de bune intenții ar avea traducătorul.

Titlu: Body surfing (la noi – Valurile iubirii)

Autor: Anita Shreve

Body surfing” este o formă de surf, dar fără placă. Surferul își folosește propriul corp și mâinile pentru a pluti pe valuri și a ajunge la țărm. (sursa aici)

Titlul are o mare importanță pentru subiectul cărții. Doar dacă iei în calcul titlul, poți accepta inerția cărții. Nu mă pot exprima altfel, îmi pare rău. Când am ales această carte de pe site-ul Editurii All, mă așteptam să fie la nivelul celorlalte cărți ale Anitei Shreve. Dar e o problemă când ai ca etalon o carte precum „Mărturia” (despre care am scris aici în urmă cu mult timp) pentru că vei compara mereu alte cărți cu acel stil, acel subiect..chiar fără să vrei. Până și „Soția pilotului” a fost un pic mai intensă (am scris aici despre carte).

Sidney este o femeie de 29 de ani care a trecut prin multă suferință în viață…de la divorțul de un soț copilăros până la moartea celui de-al doilea soț. Aflată în casa familiei Edwards pe post de meditatoare pentru mezina familiei, Sidney asista la dinamica acestei familii, devenind treptat foarte apropiată de unii dintre ei. Dar nimic nu e așa cum pare, iar Sidney descoperă pe propria piele cine spune adevărul și cine nu.

Dacă facem abstracție de lentoarea cu care se desfășoară totul, dacă nu ne mai punem întrebări la care oricum nu vom primi răspuns decât parțial la final, atunci cartea e ok.

Subiectele abordate de autoare sunt foarte interesante. Pentru ele am ales să citesc această carte, dar nu mă așteptam chiar la tot ce am găsit. Știam că eram vorba despre gelozia dintre frați. La drept vorbind, este un subiect interesant, des abordat de autori, dar această modalitate aleasă de Anita Shreve m-a lăsat un pic…fără gust. Nu prea sunt pe gustul meu cărțile fără acțiune, triste în esența lor. Cumva cam din toate cărțile ei răzbate multă tristețe indiferent de stilul adoptat, însă cartea aceasta mi s-a părut una dintre cele mai deprimante citite vreodată. De acord, a fost foarte interesant cum a fost ales finalul, dar zău că era previzibil. De la început am bănuit cine a atins, ce a făcut și de ce. Nu înțelesesem pe deplin motivația, bănuiam că era vorba și de alte lucruri. Nu spun mai mult pentru că e posibil să vreți totuși să citiți cartea.

Alt subiect abordat era cel al femeii care are curaj să o ia de la capăt în ciuda „ghinionului” din viața ei. Sincer, nu am văzut în viața mea o persoană (nu personaj!) care să se lase purtată de val (exact acesta e motivul alegerii titlului „Body surfing”) și să ia decizii fără argumente ori contra-argumente…ci pur și simplu …Sidney nu pare deloc genul de personaj impulsiv așa că decizia de a accepta o relație, o propunere de căsătorie nu pare a fi rodul impulsului, ci al …inerției.

Dacă luăm în calcul strict titlul cărții, modul de a nu reacționa al lui Sidney are sens. Adică…nu apare în nicio parte a cărții cât e de îndrăgostită, cât e de emoționată …cuvintele așternute pe hârtie nu mi-au creat acea stare specifică unui cititor care simte că personajul are sentimente…Senzația pe care o ai ca cititor este că acel personaj nu trăiește momentele vieții, ci plutește în derivă. Și revin la ideea că poate așa a vrut autoarea, poate acesta a fost scopul… nu să ne plictisească pe noi cititorii de moarte, ci să ne sugereze că în viață se întâmplă lucruri care ne schimbă direcția drumului în funcție de curenții care ne duc într-un sens ori altul.

Alt subiect atins în carte este cel al unui cuplu de lesbiene. Acum stau și mă întreb (deși știți că nu sunt împotriva acestui subiect!) la ceea ce spunea un cititor al blogului în urmă cu câteva săptămâni. Anita Shreve a ales să ne prezinte un personaj, Julie, cu probleme mentale (așa se sugerează, dar nu se spune clar dacă e vorba de autism ori altceva) care fuge de acasă și abia atunci se află că e lesbiană. Dar ea avea 18 ani, capacitatea unei furnici de a se concentra la ceva concret (cu excepția noului talent de pictoriță, abia descoperit), naivitatea și inocența specifică nu doar vârstei, ci și faptului că fusese ținută ca sub un clopot de sticlă. Oare acești factori au condus-o spre acea relație? La urma urmelor, întâlnirea cu cei doi băieți lasă să se înțeleagă altceva. Dar să nu uităm că este vorba despre ficțiune așa că orice este permis.

Dacă doriți să citiți cartea, vă pot spune că e la reducere mare pe site-ul Editurii All – 4 ron în loc de 20.90 ron. Momentan, nici nu știu dacă să mai am curaj să citesc altă carte scrisă de autoare. Îmi e teamă că voi fi prea dezamăgită și mi se va schimba perspectiva complet.

Poate mie nu mi-a plăcut, dar vouă da. În acest caz, chiar vă invit să încercați să îmi arătați unde greșesc în abordarea acestei cărți!

LECTURA ESTE SUBIECTIVĂ!

Vă las în compania unui audio-interviu cu autoarea Anita Shreve: