Ziua în care Dumnezeu a fost prin oraș

Ziua în care Dumnezeu a fost prin oraș – Adrian Petru Stepan (recenzie)

Ziua în care Dumnezeu a fost prin oraș (recenzie)
autor Adrian Petru Stepan, Libris Editorial, Brașov 2019

Zilele trecute am avut o mare bucurie. Am primit, chiar de la autor, adică de la Adrian Petru Stepan, cu dedicație și autograf, ultima lui carte, Ziua în care Dumnezeu a fost prin oraș, așa că m-am apucat foarte curios de citit. Dacă nu știți, Adrian Petru Stepan a scris Heruvim, roman pe care l-am citit acum ceva timp în urmă și pe care  văzut ca pe un adevărat thriller românesc, plin de acțiune și de suspans. V-am vorbit despre el aici.

De această dată, însă, noul roman al lui Adrian Petru Stepan este de alt gen. Ziua în care Dumnezeu a fost prin oraș, este o carte mult mai ușor de citit, o carte care ne transpune pe toți în copilărie. Paradoxal evenimentele nu se petrec pe undeva prin satul bunicilor, ci chiar  în Timișoara lui decembrie 1989, mai precis pe 17 decembrie, când revolta oamenilor ce urma să se transforme în revoluție avea încă mici șanse de reușită.

Ziua în care Dumnezeu a fost prin oraș

Incertitudinea acelei zile, când soarta oricărui om de pe străzile Timișoarei era hotărâtă de hazard, când forțele de represiune acționau cu brutalitate și mai rămăsese doar speranța, acea incertitudine deci devine un adevărat „tărâm magic” pentru un copil de opt anișori, care nu vrea decât să se bucure de venirea Crăciunului.

Unchiul băiețelului i-a trimis printr-o cunoștință, din Franța de unde locuia, un pachet cu dulciuri și două mașinuțe jucărie. După ce au luat pachetul de la cel care tocmai l-a adus de la Paris, băiatul împreună cu tatăl său se îndreptau nevinovați spre casă, când sunt reținuți de soldați ce patrulau pe toate străzile. Li se confiscă marfa (două pungi cu dulciuri), tatăl este arestat iar băiatul, cu o mașinuță Skoda ascunsă sub haină (de jucărie, evident), reușește să fugă.

Ceea ce urmează este încercarea băiatului de a-și salva tatăl, chiar dacă el este mic și neajutorat. Peregrinările și aventurile lui prin orașul aflat aproape în stare de război, descrise de autor din punctul de vedere al unui copil inocent, sunt pe mai departe subiectul cărții. Acțiunea te captivează prin momentele de tensiune care apar, dar și prin incursiunile în istoria țării noastre, incursiuni făcute prin intermediul diferitelor personaje.

Momentul în care băiatul și tatăl (înainte de arestare) vizitează vechea sinagogă evreiască este unul de referință. Aici custodele, evreu creștinat, ne „conduce” cu povestirea în temnițele comuniste, de unde acesta a fost printre puținii care au scăpat. În altă parte descoperim un moș, aparent posac și afurisit, care a luptat prin munți, în anii când grupuri răzlețe căutau să se opună regimului comunist instalat cu ajutorul tancurilor sovietice.

Dar cum poate un băiețel să își salveze totuși tatăl? El care nu se poate salva nici pe sine atunci când îl paște primejdia? Și totuși se poate și vei afla cum anume dacă vei citi cartea. Nu are rost să-ți povestesc eu totul aici.

Cu Ziua în care Dumnezeu a fost prin oraș autorul abordează un nou stil. Cartea doar pare că este ușoară. Eu am spus la început că este ușor de citit, dar asta nu înseamnă că nu găsim în ea dezbătute probleme mari, chiar dacă totul se vede prin ochii unui copil.

Pe undeva mi s-a părut că acele situații descrise acolo au fost comune tuturor celor care au trăit în această țară, mai ales în ultimii ani ai comunismului. Au fost vremuri când regimul devenise mai opresiv, când îți era frică să vorbești, să gândești… Unii dintre noi încă ne mai aducem aminte acele zile…

Personal îi doresc autorului mult succes în continuare, pentru că el are capacitatea să te transpună cu ajutorul cuvintelor exact în acea lume în care vrea el să te „conducă”!

Adrian Petru Stepan - Ziua în care Dumnezeu a fost prin oraș